Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Kevlar, Cordura, Outlast I D-Dry

To nazwy specjalistycznych tkanin, które połączył ważny cel – bezpieczeństwo i komfort policjantów ruchu drogowego pełniących służbę na motocyklach. Chodzi o kombinezony stanowiące jeden z elementów projektu „Bezpieczniej na drogach – motocykle dla służby ruchu drogowego”. Przyjrzeliśmy się procesowi ich produkcji.

We wrześniu poprzedniego roku na łamach „Gazety Policyjnej” pisaliśmy o odbiorach nowych motocykli bmw R 1250 RT przez policjantów z komend w całym kraju. W numerze październikowym można było przeczytać o dwudniowym szkoleniu dla policjantów wyznaczonych do służby na nowych motocyklach zakupionych w ramach projektu. Przyszła pora, aby przyjrzeć się procesowi produkcji kombinezonów motocyklowych, ostatniemu z elementów projektu, równie ważnemu jak wcześniejsze zakupy i szkolenia. W tym celu odwiedziliśmy ich producenta, firmę Kreator, która zwyciężyła w przetargu. Pojechaliśmy tam w czasie, gdy funkcjonariusze ruchu drogowego przyjeżdżali do Torunia, by przymierzyć i dobrać właściwy rozmiar kombinezonu.

Projekt

Policjanci ruchu drogowego realizują zadania zapewniające obywatelom bezpieczeństwo na drogach, jednak by mogli podołać obowiązkom służbowym, muszą być wspierani przez nowoczesny sprzęt, który do najtańszych nie należy. Potrzebne jest więc odpowiednie finansowanie, na przykład z funduszy europejskich, dzięki którym możliwy stał się zakup motocykli, nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami, pojazdów dla ekip techniki drogowej i ekologii czy ambulansów dla załóg pogotowia ruchu drogowego. W tym przypadku najważniejszy był projekt „Bezpieczniej na drogach – motocykle dla służby ruchu drogowego”, dzięki któremu wydziały ruchu drogowego otrzymały 478 ciężkich motocykli bmw napędzanych bokserem o mocy 136 KM potrafiącym rozpędzić maszynę do 100 km/h w 3,4 sekundy. Również w ramach projektu 906 policjantów zostało przeszkolonych do użytkowania kupionych motocykli, tak by już na pierwszej służbie mogli sprawnie i bezpiecznie podejmować interwencje. Wraz z motocyklami dostarczono kaski z systemem łączności, natomiast kompletne zestawy strojów motocyklowych powinny dotrzeć do policyjnych magazynów do 20 lipca br.

Kombinezon

Kombinezon to nie do końca precyzyjne określenie. Jest to strój, drobiazgowo przygotowany dla funkcjonariuszy pełniących służbę na motocyklu, składający się z siedmiu elementów. W skład zestawu wchodzą: kurtka zimowa, kurtka letnia, spodnie, buty, rękawice letnie, rękawice zimowe i kamizelka odblaskowa.

– Uczestniczyliśmy w projektowaniu wszystkich części stroju przygotowanego od strony estetycznej przez ASP w Łodzi. Nad bezpieczeństwem czuwał Instytut Technologii Bezpieczeństwa Moratex – mówi Dominik Borysewicz, współwłaściciel w firmie Tarbor. – Naszym założeniem, jako konsorcjum dwóch firm, było wykonanie produktu złożonego z najlepszych dostępnych materiałów.

Jako materiał wierzchni została użyta cordura, tkanina składająca się z wytrzymałych włókien odpornych na ścieranie i rozrywanie. Obie kurtki i spodnie zostały uszyte z tego materiału o gramaturze 560 g/m², natomiast w miejscach bardziej narażonych na urazy (łokcie, kolana) zastosowano materiał o gramaturze 1100 g/m². Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć motocyklistów, między podszewką a materiałem wierzchnim, w obszarze biodrowym i barkowym użyto kevlaru.

– Kevlar nie jest przyjemnym materiałem do noszenia, dlatego został użyty wewnątrz stroju, między warstwą zewnętrzną a podszewką. I to tylko w miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenia, np. gdy motocyklista się wywróci podczas jazdy, czyli na biodrach i udach oraz na barkach – tłumaczy główny technolog w firmie Kreator Piotr Puślecki.

Istotną częścią stroju motocyklowego jest membrana gwarantująca wodoodporność i wiatroszczelność. Jej najważniejszą funkcją są przepuszczanie pary ze środka na zewnątrz i blokowanie kropli wody z zewnątrz do środka. Zgodnie z parametrami wodoszczelność membrany użytej w opisywanym kombinezonie jest na poziomie 100 cm słupa wody. Ciekawym materiałem zastosowanym jako podszewka w spodniach i rękawicach jest outlast – dzianina mająca mikrokapsułki kumulujące ciepło, gdy jest ładna pogoda, i oddające skumulowane ciepło, gdy na zewnątrz jest zimno. Kurtkę letnią wykonano w dużej części z siatki, dlatego w gorące dni będzie przewiewna. Kurtka zimowa ma w zestawie wypinaną podpinkę ze wspomnianą membraną, chroniącą również przed wiatrem. Dla lepszego komfortu użytkowania w kurtce zimowej i spodniach zastosowano system wywietrzników pozwalających na dowolną konfigurację, w zależności od potrzeb użytkownika. Mimo że kurtki i spodnie występują oddzielnie, można je łatwo połączyć za pomocą błyskawicznego zamka kostkowego.

– Ten sposób łączenia kurtek ze spodniami umożliwia nie tylko lepszą szczelność w trakcie jazdy, lecz także daje większe bezpieczeństwo. Nie pozwala na podwinięcie się kurtki i odsłonięcie wrażliwych części ciała w razie przewrócenia się motocyklisty i szorowania po asfalcie – dodaje Zbigniew Trzuskowski, dyrektor produkcji w firmie Kreator.

Dla większego bezpieczeństwa kurtki i spodnie posiadają protektory montowane na kolanach, łokciach, barkach i plecach. Te spełniają wymogi drugiego poziomu bezpieczeństwa, wyróżniając się ciekawą właściwością. Twardnieją w momencie uderzenia i stają się lekko miękkie, gdy znajdą się blisko ciepła ciała. W zestawie policjant otrzymuje wykonane ze skóry buty z wodoodporną membraną. But jest kompromisem między bezpieczeństwem a komfortem chodzenia. Za bezpieczeństwo odpowiadają wszyte protektory na kostkach, a za komfort – podeszwa łączona z cholewką metodą wtrysku bezpośredniego. Są jeszcze dwie pary rękawic (letnie i zimowe) drugiej klasy bezpieczeństwa. Cały strój posiada wszyte elementy odblaskowe oraz emblematy Policja. Całości dopełnia kamizelka odblaskowa z możliwością ścisłego dopasowania do sylwetki.

– W stroju motocyklowym spędzamy wiele godzin, dlatego oczekujemy, że kombinezony będą wygodne, że będą chroniły przed deszczem i nie będzie nam gorąco w słońcu. Ale najważniejsze, aby były dobrej jakości i wytrzymywały długi czas użytkowania – mówi st. sierż. Adrian Chełstowski z KMP w Łomży, którego spotkaliśmy podczas przymiarki kombinezonu u producenta.

Produkcja

– Wykonanie tak wielu kombinezonów jest dla nas dużym wyzwaniem, ale szyliśmy już specjalistyczne kombinezony dla AT, czołgistów i pilotów. Wykonujemy także mundury dla wszystkich służb mundurowych, dlatego wiem, że stroje dla motocyklistów również będą spełniały oczekiwania – mówi prezes firmy Kreator Hanna Makowska.

– Jako konsorcjum firm musimy przygotować 876 zestawów kombinezonów motocyklowych dla policjantów ruchu drogowego. Każdy z zestawów składa się z siedmiu elementów. Buty, rękawice i kamizelki są przygotowywane przez podwykonawców. Indywidualne rozmiary uszyje Tarbor, mający też swój udział w produkcji butów, natomiast kombinezony z tabeli rozmiarów uszyjemy my – uzupełnia Zbigniew Trzuskowski.

Jednak zanim to nastąpi, firma musi skompletować potrzebne materiały i zebrać pomiary od wszystkich wyznaczonych policjantów. Przymiarka przebiega sprawnie. Policjanci przyjeżdżają na umówioną godzinę. Dopasowują do swojej sylwetki kurtki, spodnie, buty i rękawice, po czym rozmiary są wpisywane do tabeli. Firma przygotuje zestaw dla konkretnego policjanta. Jest wiele części, dlatego proces produkcji jednego stroju przez jednego pracownika zajmie około pięciu dni. Dla porównania – pracownik w jeden dzień uszyje dwie gabardyny wyjściowe. Gdy wymiary zostaną pobrane, są przesyłane do stanowiska konstruktorów, gdzie są tworzone, w odpowiednim programie, szablony dla konkretnej osoby. Gdy są gotowe i ułożone na wymierzonym fragmencie materiału, zostają przesłane do urządzenia krojczego nazywanego katerem. Na tym stanowisku będą wycięte i oznaczone kodem. Kody są potrzebne, aby gotowy wyrób trafił do właściwego policjanta. Poza profesjonalnymi maszynami do szycia obsługiwanymi przez około stuosobową załogę, na hali są wyspecjalizowane automaty służące konkretnym zadaniom, takie jak np. guzikarki, dziurkarki, do klejenia szwów czy prasowania. Każdy z uszytych kombinezonów musi przejść kontrolę jakości, zanim zostanie przekazany do magazynu i przygotowany do wysłania dla odbiorcy.

– Sprawdzam każdy wyrób pod kątem wszelkich niedociągnięć, skaz czy dopasowania wzorów – wyjaśnia Agnieszka Chądzyńska. – Jeśli coś zostało krzywo przyszyte lub całość źle się układa, wraca na produkcję w celu wyeliminowania błędów.

– Uszycie tego zamówienia będzie pracochłonne, ale skończymy w terminie i po 20 lipca tego roku blisko 900 policjantów ruchu drogowego będzie pełniło służbę w nowych kombinezonach – podsumowuje Zbigniew Trzuskowski.

KRZYSZTOF CHRZANOWSKI

zdj. autor, Izabela Pajdała

Nowe kombinezony dla motocyklistów