Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Nowe kombinezony dla motocyklistów

Systematycznie od kilku lat Policja zmienia swoje umundurowanie. Na wykonane z lepszego materiału, bardziej funkcjonalne i modne. Teraz przyszedł czas na kombinezon dla motocyklisty. Właśnie trwają jego testy.

Dziś funkcjonariusze ruchu drogowego pełniący służbę na motocyklach mają do dyspozycji jeden kombinezon na wszystkie pory roku, co nie oznacza, że wszyscy są tak samo ubrani. Część z nich od lat jeździ w tych samych kurtkach i spodniach wykonanych ze skóry, inni z tkaniny powlekanej. Różnorodność wynika przede wszystkim z tego, że nie określono jednolitego wzoru dla wszystkich jednostek Policji.

– Ten kombinezon jest najlepszy z tych, które miałem do tej pory – mówi nadkom. Wojciech Ratyński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, jeden z sześciu policjantów testujących strój motocyklisty. – Przede wszystkim mamy dwie kurtki: letnią i na chłodniejsze dni, a do tej pory była jedna na wszystkie warunki atmosferyczne i każdą porę roku.

W zestawach, które policjanci dostali do testowania, są także spodnie, kamizelka ostrzegawcza, rękawice letnie i na chłodniejsze dni oraz buty. Testami nie są za to objęte kaski.

– Wyroby wchodzące w skład kombinezonu są „szyte na miarę”, co pozwala na lepsze ich dopasowanie do sylwetki użytkownika, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa w trakcie niepożądanych zdarzeń drogowych, w których uczestniczy motocyklista – mówi Bogusława Kulesza, prowadząca w Wydziale Koordynacji Gospodarki Kwatermistrzowskiej Biura Logistyki Policji KGP projekt nowych kombinezonów dla motocyklistów. – Chcemy tak go dopracować, aby był wygodny, a policjant był dobrze widoczny i bezpieczny. Stąd protektory na łokciach, kolanach i plecach. Podstawowym materiałem, z którego wykonane są testowane kombinezony, jest Cordura.

KURTKA LETNIA

Kurtka letnia wykonana jest z materiału wierzchniego w kolorze granatowym z czarnymi wzmocnieniami, które finalnie będą najprawdopodobniej granatowe, jak reszta kombinezonu, oraz srebrnymi taśmami i wypustkami odblaskowymi. Kurtka posiada wkłady chroniące przed uderzeniem w części pleców, ramion oraz łokci. Ma dwuczęściowy przód i tył z cordury oraz zdejmowalną podpinkę z membrany wodoodpornej.

– Dla zapewnienia przewiewności kurtka letnia, oprócz kieszeni wentylacyjnych w obrębie barków, ma wstawki z siatki dzianej – mówi nadkom. Wojciech Ratyński.

Zapięcie z przodu jest na zamek błyskawiczny. Na prawym i lewym górnym przodzie umieszczone są po 3 taśmy odblaskowe. Na lewym górnym przodzie pomiędzy taśmami odblaskowymi jest napis „POLICJA”. Taki napis jest również na dwuczęściowym tyle w jego górnej części.

– Dużo jest elementów odblaskowych – mówi nadkom. Wojciech Ratyński. – Dzięki nim policjant jest świetnie widoczny dla użytkowników ruchu drogowego bez względu na to, czy stoi do nich przodem, tyłem czy bokiem.

Od strony wewnętrznej na podszewce, centralnie na wysokości karku, umieszczono kieszeń wpuszczoną na protektor pleców. W okolicy barków i łokci znajdują się kieszenie zapinane na taśmy samoczepne przeznaczone do umieszczenia ochraniaczy. Po lewej stronie na dole, na podszewce na wysokości piersi, jest kieszeń na telefon zapinana patką. Na tyle i części przodów na podszewce wszyty jest kołnierz (pas) z dzianiny ściągaczowej z zamkiem, który umożliwia trwałe przypięcie kurtki do spodni kombinezonu dla motocyklisty.

– W tej kurtce jest bardzo wygodny kołnierz-stójka. Obszyty materiałem, wyprofilowany pod kształt szyi, chroni przed owianiem i nie supełkuje się – mówi nadkom. Wojciech Ratyński.

Podpinka „membrana” jest mocowana do kurtki i spodni, stanowiąc jej integralną część.

KURTKA CAŁOROCZNA

W kurtce całorocznej krój, elementy odblaskowe, membrana i protektory są takie same jak w kurtce letniej. Różnica jest przede wszystkim w zastosowaniu specjalnej, wzmacnianej siatki, przez którą przechodzi powietrze w czasie jazdy i postoju. Siatka jest wysokiej jakości, bo nie supełkuje się pomimo kontaktu z taśmą sczepną regulującą talię kurtki i rękawy. W tylnej części przepikowanego i zmarszczonego układu tkaniny jest pianka poliuretanowa o grubości 5 mm i elastyczna guma o szerokości 50 mm. Na tyle, na wysokości pasa, są dwie kieszenie zapinane na zamki, zabezpieczone od spodu siatką, spełniające role kieszeni wentylacyjnych. 

Kurtka ta również ma wiele elementów odblaskowych, dzięki którym funkcjonariusz jest świetnie widoczny zarówno w dzień, jak i nocą. Z przodu i tyłu ma napisy „POLICJA”. Z przodu są dwa karczki z otworami wentylacyjnymi, a z tyłu jeden długi karczek wentylacyjny. Wszystkie zapinane na zamki błyskawiczne. Dół wykonany w formie odszytego pasa, rozszerzający się w tylnej części i wewnątrz z umieszczoną pianką poliuretanową.

SPODNIE

Spodnie z dopinaną membraną paroprzepuszczalną służą funkcjonariuszom na motocyklach w każdych warunkach atmosferycznych. Są w kolorze granatowym z czarnymi (będą granatowe) wzmocnieniami oraz srebrnymi taśmami i srebrnymi wypustkami odblaskowymi. Mają wkłady chroniące przed uderzeniem na biodrach i kolanach.

Spodnie są wyrobem wielowarstwowym, wykonanym z Cordury, a także dzianin Kevlar i Outlast. Mają długie, proste nogawki, z odcinanym pasem i dopinany karczek z szelkami. Klin stanowi rozszerzenie nogawki i pozwala na łatwe zakładanie i zdejmowanie obuwia motocyklisty.

Podszewka spodni wykonana jest z surowca Outlast utrzymującego optymalną temperaturę ciała ludzkiego w granicach 37˚C. Aktywne kapsułki PCM zależnie od potrzeb chłodzą, grzeją lub pozostają obojętne termicznie. Podszewka na całym obwodzie połączona jest z pasem spodni.

– Sprawdzają się materiały i systemy wentylacyjne zastosowane na siedzisku, a prosty krój nogawek dopasowanych do butów sprawia, że można je trzymać na zewnątrz lub wpuścić do butów – mówi nadkom. Wojciech Ratyński.

BUTY

Wierzch butów wykonany jest ze skóry bydlęcej w kolorze czarnym. W części przedniej i tylnej butów znajdują się elastyczne elementy ułatwiające zginanie stopy. Na górnej krawędzi butów umieszczono skórzany, miękki kołnierz mający zapobiegać otarciom. Cholewy sięgają do połowy łydki, od strony wewnętrznej stopy znajduje się zapięcie na zamek błyskawiczny. Na wierzchniej części obu butów na stopie naszyto łatę ze skóry zabezpieczającą but przed zniszczeniem podczas zmiany biegów.

Buty wyposażone są w system niewidocznych z zewnątrz protektorów zabezpieczających użytkownika przed urazami mechanicznymi stopy, kostek i goleni spowodowanymi wypadkami drogowymi. W przedniej części cholewki, nad elementem ułatwiającym zginanie stopy, wmontowany jest protektor goleniowy. Na wysokości kostek stopy, po obu stronach, zainstalowano miękkie protektory kostkowe zabezpieczające przed urazami mechanicznymi. W tylnej części cholewki, w specjalnym wycięciu, umieszczono element odblaskowy poprawiający widoczność funkcjonariuszy na drodze. Pod stopę włożono żelowe wkładki amortyzujące wstrząsy i zmniejszające odczucie zmęczenia i bolesność stóp.

– Odnosi się wrażenie, że stopy w ogóle się nie pocą – mówi nadkom. Wojciech Ratyński.

Podeszwy zostały w specjalny sposób usztywnione, aby zabezpieczyć stopy przed zgnieceniem i innymi tego typu urazami. Na cholewce, z przodu, wytłoczony jest napis „POLICJA”.

KAMIZELKA

Kamizelka ostrzegawcza dla funkcjonariuszy Policji pełniących służbę na motocyklach wykonana jest z dzianiny zasadniczej w kolorze żółtym, z naszytymi wzmocnieniami i elementami odblaskowymi.

Na lewej części przodu jest mały, srebrny napis z folii odblaskowej „POLICJA”, z tyłu zaś duży napis „POLICJA”.

– Kamizelka jest bardzo elegancka, wyposażona w pagony i nie trzeba wkładać jej pod pagony kurtki – mówi nadkom. Wojciech Ratyński. – To proste rozwiązanie na pewno spodoba się wszystkim policjantom z drogówki.

RĘKAWICE

Policjanci dostali do testowania po dwie pary rękawic: w letnich warunkach pogodowych i klimatycznych oraz jesienno-wiosennych.

Letnie wykonane są z miękkiej, mięsistej i mocnej licowej skóry bydlęcej w kolorze czarnym. Między palcami znajdują się wstawki z czarnej siatki dystansowej, umożliwiające swobodny przepływ powietrza. Na stronie grzbietowej rękawicy umiejscowiono protektor nakłykciowy, formowany w anatomicznie dopasowanym kształcie z absorbującej energię uderzenia specjalnej pianki. Również na palcach, chroniąc paliczki bliższe i środkowe, umieszczono pod skórą rękawic wzmocnienia. Na stronie grzbietowej rękawicy poniżej protektora nakłykciowego znajduje się duży element odblaskowy i napis identyfikujący rodzaj służby.

Na stronie dłoniowej rękawicy umieszczono naszycia: wzmacniające ze skóry i wzmacniające z pokryciem antypoślizgowym z laminatu. Na dole dłoni, aby zwiększyć ochronę, zainstalowano wzmocnienia z podwójnej warstwy absorbującej energię uderzenia specjalnej pianki. Aby zwiększyć dopasowanie mankietu do nadgarstka, a jednocześnie umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie rękawic, poniżej kciuka zainstalowano skórzany klin, który po zapięciu mankietu na patkę z taśmą samoczepną nie uwiera i nie tworzy zgrubień.

– W tych rękawicach na palcach nie ma szwów, które często nas uwierały. Tam gdzie jest to niezbędne, mają wzmocnienia, a w innych miejscach są mocno obszyte siateczką dla wentylacji dłoni – mówi nadkom. Wojciech Ratyński.

Rękawice całoroczne wykonane są z tej samej skóry co letnie, ale różnią się konstrukcją. Przede wszystkim są przedłużone mankietem z samoblokującym paskiem ściągającym i patką regulującą obwód mankietu. Poniżej protektora nakłykciowego znajduje się duży element odblaskowy. Drugi taki element odblaskowy został umieszczony na patce mankietu tuż pod wytłaczanym napisem identyfikującym rodzaj służby. Pod protektorem nakłykciowym umieszczono elastyczną, poprzeszywaną wstawkę mającą na celu zwiększenie ruchliwości ręki ubranej w rękawice. Na palcu wskazującym lewej rękawicy wszyto wstawkę służącą do wycierania deszczu z szyby kasku motocyklowego.

– Obie pary rękawic ocechowane są napisem „POLICJA” – mówi nadkom. Wojciech Ratyński. – Ręka jest widoczna, a sygnał czytelny.

Kombinezon został zaprojektowany w Instytucie Technologii Bezpieczeństwa „MORATEX” w Łodzi we współpracy Wydziału Koordynacji Gospodarki Kwatermistrzowskiej Biura Logistyki Policji KGP. Jego testy będą trwały do jesieni. 

 

CORDURA

Jest to opatentowana w USA w 2004 r. ultraodporna tkanina do zadań specjalnych, chętnie wykorzystywana przez wojsko oraz użytkowników potrzebujących wytrzymałych ubrań. Cordura popularna jest wśród motocyklistów. Choć nie jest tania, to jednak tańsza od skóry. Jej tajemnica tkwi w splocie włókien, kombinacji specjalnie dobranych tworzyw oraz ich późniejszej obróbce. Jest to materiał w pełni syntetyczny. Charakteryzuje się ponadprzeciętną odpornością na otarcia oraz przetarcia. Jest odporna na działanie warunków atmosferycznych, a przy tym lekka. Podstawowym minusem są jej gorsze właściwości wentylacyjne.

ANDRZEJ CHYLIŃSKI

zdj. Jacek Herok