Pieniądze na ich zakup pochodziły z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, z samorządów lokalnych, a także ze środków budżetowych policji. Na początku maja br. hybrydy trafiły do komend miejskich i powiatowych garnizonu śląskiego, w tym 10 do Częstochowy, 5 do Bielska-Białej, po 3 do Cieszyna i Tychów, po 2 do Gliwic, Katowic, Mysłowic, Rybnika i Sosnowca, a także po 1 do Bierunia, Świętochłowic i Żywca.
WYPOSAŻENIE
Każdy z pojazdów wart ponad 92 000 złotych ma pod maską silnik o pojemności skokowej blisko 1,8 litra i układ hybrydowy o mocy 136 KM. Radiowozy mogą jeździć z prędkością maksymalną około 180 km/godz. Mają automatyczne skrzynie biegów. Są wyposażone m.in. w sygnalizację świetlną i dźwiękową, 7 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej LED, halogeny, klimatyzację automatyczną, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, dodatkową blokadę drzwi tylnych i klapy bagażnika, czujniki ciśnienia w oponach, szyby przednie elektrycznie regulowane, kierownicę wielofunkcyjną, a także w radiotelefon Motorola i radioodtwarzacz z Bluetooth. Zdaniem podinsp. Roberta Goca zaletami pojazdów z napędami hybrydowymi są niskie zużycie paliwa i mniejsze koszty eksploatacji, a także mała emisja zanieczyszczeń. Zamontowane w nich automatyczne skrzynie biegów nie pozwalają jeździć na wysokich obrotach przy niskim biegu, co może mieć wpływ na zwiększenie żywotności silników, a w konsekwencji na czas używania tych radiowozów.
DZIAŁANIE HYBRYDY
– Polega na tym, że przy braku konieczności wykorzystania pełnej mocy pojazdu pracuje tylko silnik elektryczny. Dopiero w przypadku zwiększenia zapotrzebowania na moc, czyli zwiększenia prędkości, uruchamia się silnik spalinowy, generujący większą moc – wyjaśnia podinsp. Robert Goc.
Oznacza to, że jazda w mieście z prędkością patrolową odbywać się będzie w większości na silniku elektrycznym zasilanym z akumulatora.
– Gdy jednak zajdzie taka potrzeba, np. działań pościgowych, po naciśnięciu na pedał gazu układ hybrydowy uruchomi silnik spalinowy, co pozwoli na uzyskanie pełnej mocy pojazdu – dodaje zastępca naczelnika Wydziału Transportu KWP w Katowicach. Podkreśla, że całością oczywiście steruje elektronika, która w odpowiednim momencie uruchamia silnik elektryczny, spalinowy lub dwa silniki równocześnie. To jego zdaniem pozwala na optymalne wykorzystanie mocy pojazdu i ograniczenie zużycia paliwa.
CICHY I EKOLOGICZNY
– Nowym radiowozem jeżdżę zaledwie od kilku dni, ale śmiało mogę powiedzieć, że to nowoczesny i ekologiczny samochód, który charakteryzuje się niską emisją szkodliwych spalin – mówi sierż. Arkadiusz Książyński z Komisariatu Policji VI w Katowicach, który patroluje centrum miasta. Jego kolega z jednostki sierż. Ireneusz Dudzik dodaje, że radiowóz jest wyjątkowo cichy, ekologiczny i ma bardzo dobre przyspieszenie. Podkreśla, że jest bogato wyposażony, a automatyczna skrzynia biegów niewątpliwie poprawia komfort jazdy. Warto podkreślić, że w pojazdach hybrydowych, w odróżnieniu od samochodów elektrycznych, nie trzeba ładować akumulatorów, bo stosuje się w nich system odzyskiwania energii elektrycznej.
– Każde hamowanie jest wykorzystywane do jej wytwarzania, a następnie do ładowania akumulatorów. To sprawia, że są praktycznie bezobsługowe – mówi podinsp. Robert Goc z KWP w Katowicach – wymagają one tylko okresowej wymiany.
ARTUR KOWALCZYK
zdj. KWP w Katowicach