Panie Inspektorze, powierzono Panu zadanie stworzenia Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości. Jak idą prace?
Tworzenie nowego biura to skomplikowane i wielokierunkowe działanie. Obecnie jesteśmy na etapie prac legislacyjnych w senacie i czekamy na ostateczny kształt ustawy tworzącej Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Równolegle do tych prac trwa wiele innych organizacyjnych polegających na dostosowaniu przepisów wewnętrznych Policji, tworzeniu struktury, rozpoznaniu potrzeb w zakresie sprzętu specjalistycznego czy oprogramowania, planowania nowych siedzib zarówno w Warszawie, jak i dla komórek terenowych przyszłego biura.
Czy wiadomo już, jakie będą struktura tej jednostki i jej budżet?
Struktura biura jest praktycznie w fazie końcowej, pozostały drobne poprawki. Będzie się ona zmieniała z każdym rokiem w związku z rosnącą liczbą etatów, aż osiągnie 1800 funkcjonariuszy w 2025 r. Budżet jest ściśle określony w procedowanej ustawie, na utworzenie biura przeznaczono ponad 4,4 mld złotych, przy czym w pierwszym roku funkcjonowania to 117 mln złotych.
Kogo chciałby Pan zaprosić do pracy i służby w CBZC? Jakiego typu specjalistów poszukujecie najbardziej?
CBZC będzie potrzebowało ludzi z pasją chcących wstąpić w szeregi Policji, posiadających ponadprzeciętną wiedzę na temat cyfrowego świata, który nas otacza, nowoczesnych technologii, znajomości języków obcych, oraz funkcjonariuszy, którzy posiadają takie umiejętności, a w szczególności z doświadczeniem w pracy operacyjnej, procesowej czy też analizie kryminalnej.
zdj. CBŚP
Dyrektorzy Biura do Walki z Cyberprzestępczością
nadkom. Dominik Rozdziałowski
dyrektor biura 1.12.2016 r. – 2.09.2018 r.
insp. Mariusz Lenczewski
zastępca dyrektora biura
1.12.2016 r. – 2.09.2018 r.
p.o. dyrektor biura 3.09.2018 r. – 31.10.2018 r.
dyrektor biura 1.11.2018 r. –
insp. Sławomir Szumilas
p.o. zastępca dyrektora biura
3.09.2018 r. – 31.10.2018 r.
zastępca dyrektora biura 1.11.2018 r. –
zdj. P. Maciejczak, archiwum Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP