W pracach nad projektem dotyczącym nowych furgonów dla OPP w Biurze Logistyki Policji KGP uczestniczyli ich użytkownicy, przedstawiciele Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji oraz Wydziału Koordynacji Gospodarki Transportowej BLP KGP. Szczególna rola w tym przedsięwzięciu przypadła użytkownikom, bo to oni wyznaczyli kierunki prac. Chcieli samochodów niezawodnych, bezpiecznych, zapewniających policjantom jak najlepsze warunki, ale przede wszystkim umożliwiających prawidłową realizację zadań służbowych.
– Zakup nowych furgonów wypadowych poprzedzony został dialogiem z przedstawicielami producentów samochodów oraz firm zajmujących się profesjonalną zabudową pojazdów specjalnych. Umożliwił on określenie nowoczesnych rozwiązań możliwych do zastosowania oraz warunków technicznych platformy zabudowy (pojazdu bazowego), na której będzie budowany nowy furgon wypadowy. Użytkownicy dokładnie określili, czego oczekują, tak aby pracownicy BLP KGP mogli wyspecyfikować furgon realizujący obecne potrzeby funkcjonariuszy.
W poprzednio kupowanych pojazdach tego typu jednym z głównych założeń było, aby funkcjonariusze nie siedzieli cały czas w sprzęcie PZ (czyli kasku i ochraniaczach przeciwuderzeniowych). Był on przewożony w samochodzie, a policjanci przed realizacją zadań przebierali się wewnątrz pojazdu. To dlatego mercedes sprinter był wysoki. Miał zapewnić możliwość komfortowego przygotowania się do realizacji zadań służbowych podczas różnego rodzaju zabezpieczeń dla 8 policjantów wyposażonych w sprzęt PZ.
– Przed nowo projektowanym pojazdem postawiono znacznie większe oczekiwania. W pojeździe postanowiono zmieścić 8 osób wraz z wyposażeniem, czyli PZ, bronią, kamizelkami, hełmami kuloodpornymi, miotaczami gazu, amunicją itd. Ograniczeniem był ciężar pojazdu wraz z pasażerami i sprzętem, który nie mógł przekroczyć 3,5 tony. Do tego samochód miał być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Potrzebny był kompromis. Ostatecznie ograniczono liczbę przewożonych funkcjonariuszy do 7, ale z tego, co mamy teraz w środku, policjanci naprawdę powinni być zadowoleni – mówi Janusz Wyporski, kierownik sekcji Wydziału Koordynacji Gospodarki Transportowej Biura Logistyki Policji KGP.
Oznakowane furgony VW Crafter w wersji wypadowej przygotowane przez AMZ-KUTNO wraz z VW Grupa Cichy-Zasada wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów. Dla oddziałów prewencji jest to korzystne rozwiązanie, gdyż ułatwia poruszanie się po mieście. Mają silnik diesla o mocy 130 kW (176 KM) i pojemności 1968 ccm. Jest także w pełni automatyczna klimatyzacja obejmująca całość pojazdu, a także ogrzewanie postojowe.
W pierwszym przedziale, w kabinie, jest miejsce dla 2 osób oraz miejsce do przewozu 2 kasków z przyłbicami i pałek. Duży fabryczny wyświetlacz umieszczony w środkowej części deski rozdzielczej obsługuje kamerę cofania oraz nawigację satelitarną. W przedziale pasażerskim na 5 osób 2 z nich siedzą tyłem do kierunku jazdy, a 3 przodem. Fotele są indywidualne, składane, z regulacją pozycji oparcia i z podłokietnikami. Ta odrobina komfortu na pewno zostanie doceniona przez funkcjonariuszy OPP, szczególnie podczas oczekiwania na wejście do działań.
W przedziale pasażerskim jest także miejsce na kaski z przyłbicami, uchwyty do pałek i schowki na amunicję umieszczone pod fotelami. Broń długą (3 rodzaje) także przewozi się w przedziale drugim, w specjalnych uchwytach za oparciami foteli. Przesuwane drzwi po obu stronach przedziału umożliwiają jednoczesne wyjście z prawej i lewej strony pojazdu. Wszystkie szyby zabezpieczone są kratami, przy czym przednia unosi się na dach pojazdu. Dwóch policjantów sprawnie i małym nakładem sił może ustawić ją i zabezpieczyć w obu pozycjach.
W przedziale trzecim – magazynowym, zamontowany jest stelaż wykonany z aluminiowych profili konstrukcyjnych, służący do przewozu w różnych konfiguracjach asortymentowych i ilościowych elementów wyposażenia służbowego. Między przedziałem drugim a trzecim nie ma stałej przegrody. Jest za to system pasowy, który można odpinać. Rozwiązanie to zaczerpnięte zostało z technologii transportu lotniczego. Dzięki temu funkcjonariusze mają dostęp do sprzętu również z przedziału pasażerskiego, a sam sprzęt jest zabezpieczony przed przemieszczaniem się nawet przy dużych przeciążeniach, co poparte jest badaniami przeprowadzonymi w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji.
Pojazd ma dodatkowe lampy oświetlające otoczenie pojazdu, w tym silne lampy przednie umożliwiające oświetlenie przedpola. Te ostatnie mogą przydać się nie tylko kierowcy, ale także w działaniach, np. podczas nocnych poszukiwań.
Zgodnie z informacją Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji odebrano już 124 furgony Volkswagen Crafter w wersji wypadowej. Wszystkie objęte są 3-letnią gwarancją, w tym elementy uprzywilejowania i oznakowania mają wydłużoną gwarancję do 5 lat.
– Po 124 pojazdach VW Crafter do oddziałów prewencji Policji jeszcze w tym roku trafią 142 furgony zabudowane na tej samej platformie. Tym razem pojazdem bazowym będzie samochód marki MAN. To efekt kolejnego, rozstrzygniętego już przetargu, który tym razem wygrała spółka MAN Truck&Bus Polska.
PODSTAWOWE PARAMETRY
Silnik: o zapłonie samoczynnym (diesel)
Pojemność: 1968 ccm
Moc maksymalna: 130 kW (173 KM)
Prędkość maks.: 165 km/h
Skrzynia biegów: automatyczna
Rozstaw osi: 3600 cm
Długość zewnętrzna: 5986 cm
Rodzaj napędu: przednia oś
Andrzej Chyliński
zdjęcia Jacek Herok