Nowe, lekkie śmigłowce Bell-407 GXi są kolejnym – po trzech śmigłowcach S-70i Black Hawk – zakupem Komendy Głównej Policji mającym na celu rozwój policyjnego lotnictwa, co jest jednym z elementów programu modernizacji służb mundurowych. Black Hawki wykorzystywane są m.in. przez jednostki kontrterrorystyczne na potrzeby szybkiego desantu, sprawnego przemieszania się funkcjonariuszy po kraju, a także na wypadek klęsk żywiołowych czy poszukiwania osób zaginionych. Są jednak ciężkie, ich eksploatacja jest bez porównania bardziej kosztowna niż lekkich śmigłowców, jakimi są Bell-407 GXi. Te maszyny mają inne przeznaczenie.
Śmigłowce Bell-407 GXi zastąpią wycofywane z eksploatacji Mi-2.
– Bell-407 GXi to śmigłowiec patrolowo--interwencyjny, który będziemy wykorzystywać także do zabezpieczeń czy pościgów. Umożliwia latanie w dzień i w nocy. Ma doskonałą awionikę oraz bardzo dobry i sprawdzony silnik o mocy 813 koni mechanicznych (KM). Duży nadmiar mocy umożliwia wykonanie bardzo wysokiego zawisu, co pozwala bezpieczniej realizować zadania zgodne z ich specyfiką – mówi pilot śmigłowca.
ZAKUP Z WOLNEJ RĘKI
Lekkich, jednosilnikowych śmigłowców wielozadaniowych polska Policja potrzebowała od lat. Ich zakup odkładano, a ostatnio ich pozyskanie opóźniły m.in. dwa unieważnione przetargi. Ostatecznie KGP zdecydowała się na tzw. zakup z wolnej ręki. Postępowanie przeprowadzono na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, zakończone 1 lutego 2019 r. podpisaniem umowy na dostawę trzech śmigłowców Bell-407 GXi z firmą Bell Helicopter Textron Inc. Wartość umowy wynosi 50 081 300,80 zł netto. Kwota ta obejmuje dostawę śmigłowców, szkolenie personelu latającego i technicznego oraz wyposażenie i materiały obsługowe. Szkolenie trzech pilotów (dwóch z Warszawy i jednego z Poznania) oraz 10 mechaników prowadzone jest w USA.
W końcu grudnia 2019 r. w siedzibie Zarządu Lotnictwa Policji na Bemowie w Warszawie wylądowała pierwsza z zamówionych maszyn. Przez ponad dwa miesiące trwały loty szkoleniowe przygotowujące załogi oraz personel naziemny do eksploatacji nowego typu śmigłowców. W marcu br. maszyna ta poleci do Pragi, gdzie jest hub serwisowy firmy Bell, i tam zostanie doposażona w głowicę optoelektroniczną oraz reflektor typu szperacz. W czerwcu br. Policja będzie już miała wszystkie trzy maszyny z pełnym wyposażeniem.
Śmigłowców Bell-407 typu GX wyprodukowano ponad 1400, ale wersja GXi jest najnowsza i najbardziej zaawansowana technologicznie. Te trzy maszyny mają dodatkowe modyfikacje dostosowujące je do szczególnych wymagań wynikających z realizowanych zadań na rzecz Policji.
PRAWDZIWY ROLLS-ROYCE
Śmigłowce Bell-407 GXi są napędzane silnikiem Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC z systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC).
– Ten silnik pozwoli nam zrobić bardzo wiele rzeczy. Wielkim atutem tego śmigłowca jest mała średnica wirnika, tylko 10,66 m, dzięki czemu można lądować na ciasnych lądowiskach i wykonywać zadania blisko przeszkód, co w trakcie poszukiwań lub ewentualnego desantowania czy pościgu jest wielką zaletą – zapewnia pilot.
Bell-407 ma płozy a nie koła, dlatego wymaga płaskiego podłoża do lądowania.
– Ze względu na dużą liczbę lądowań w terenie kupiliśmy śmigłowiec z wysokimi płozami, żeby miał większy prześwit nad podłożem – wyjaśnia pilot.
Na pokładzie Bell-407 GXi zamontowany jest G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin dostosowany dla pilotażu w goglach noktowizyjnych, oferujący najwyższej jakości wyświetlacze oraz szybkie procesory, co gwarantuje odpowiednią jasność i czytelność, szybszy rozruch i wyświetlanie map. Wyposażony jest w system łączności policyjnej, a także możliwość łączności z tabletami i smartfonami.
– Maszyna zostanie doposażona w bardzo wysokiej klasy kamery wizyjną i termowizyjną, dzięki którym będziemy mogli znacznie zwiększyć swoją skuteczność działania – mówi pilot.
Policyjne Bell-407 GXi nie będą miały wciągarki i dlatego nie będzie można z niego opuścić ratownika, medyka czy funkcjonariusza. Ponadto, jak każdy lekki śmigłowiec, tak samo i ten jest mało stabilny w bardzo niskim zawisie, dlatego desantowania przeprowadza się przede wszystkim z przyziemienia.
POLICYJNE ORŁY
Załogę tego śmigłowca stanowią pilot i operator. Wnętrze mieści do pięciu pasażerów. Lot tą maszyną bez lądowania może trwać około trzech godzin.
Jak można zostać pilotem policyjnego śmigłowca?
– Są dwie drogi. Tak jak ja, kończąc Lotniczą Akademię Wojskową w Dęblinie, albo prywatnie zrobić licencję pilota śmigłowca. Jednak nim ktoś się do nas zgłosi, musi mieć wylatanych minimum 200 godzin na śmigłowcach. Jeżeli te warunki zostaną spełnione, rozpatrzymy kandydaturę – mówi pilot.
ANDRZEJ CHYLIŃSKI
zdj. autor
Rodzaje i liczba śmigłowców w Policji:
Warszawa:
3 szt. Black Hawk
3 szt. Bell-407 (od czerwca br.)
2 szt. Mi-8
2 szt. W-3 „Sokół”
1 szt. Bell-412
1 szt. Bell-206
Kraków
1 szt. W-3
Wrocław
1 szt. Mi-2
Łódź
1 szt. Bell-206
Dane techniczne Bell-407 GXi
Zasięg maksymalny: 728 km
Prędkość przelotowa: 246 km/h
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Ciężar użyteczny: 1221 kg
Zużycie paliwa: 170 l/h
Ładowność: 1047 kg
Paliwo zbiornik główny: 484 l
Możliwość zbiornika dodatkowego: 72 l