Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

UWAGA CZYTELNICY! Konkurs

Komendant Główny Policji ogłasza KONKURS NA HASŁO, które zostanie umieszczone na radiowozach Policji.

 

„To protect and serve”, czyli „Aby chronić i służyć”, to najbardziej znane policyjne hasło. Jego autorem jest oficer Joseph S. Dorobek, który wysłał je na konkurs ogłoszony w 1955 roku dla Akademii Policyjnej w Los Angeles. Polska Policja jeszcze motta nie ma, ale teraz to się zmieni.

W1963 r. slogan wymyślony przez Dorobka stał się oficjalnym mottem lokalnej policji umieszczanym na wszystkich radiowozach obok herbu Los Angeles. W jego popularyzacji dużą rolę odegrały filmy powstające w Hollywood. W kolejnych latach pojawiło się na samochodach patrolowych innych miast USA, a potem także, tłumaczone na inne języki, w wielu krajach na całym świecie.

JAK TO JEST NA ŚWIECIE

– Policja Metropolitalna Londynu wykorzystuje logo-slogan „Working together for a safer London” („Współdziałając dla bezpieczniejszego Londynu”. Na radiowozach jednak hasło to nie pojawia się, tylko adres strony internetowej, tj. www.met.police.uk – mówi mł. insp. Agnieszka Sokołowska, radca Ambasady RP w Londynie, oficer łącznikowy Policji w Wielkiej Brytanii. Szkocka Policja, jak również policja Irlandii Północnej, mają logo „Keeping people safe” („Chroniąc ludzi”), Policja z Devon i Cornwalli – „Building safer communities together” (co można tłumaczyć „Razem budując bezpieczniejsze społeczności”), a Greater Manchester Police – „Fighting crime, protecting people” („Zwalczamy przestępczość, chronimy ludzi”).

Na radiowozach Policji węgierskiej jest napis „Szolgálunk és Védünk”, co oznacza „Chronić i służyć”.

– W policji niemieckiej hasła dotyczą najczęściej prewencji kryminalnej oraz werbowania młodych ludzi do służby – mówi podinsp. Wiesław Gom, radca Ambasady RP w Berlinie, oficer łącznikowy Policji w Niemczech. – Sloganów nie umieszcza się na radiowozach oznakowanych. Widoczne są na plakatach, tablicach informacyjnych w jednostkach Policji, na stronach internetowych Policji oraz na gadżetach rozdawanych przez Policję na różnych festynach.

„Gott sieht alles, unser Nachbar sieht mehr!” („Bóg widzi wszystko, nasz sąsiad widzi jeszcze więcej!”), bądź „Mit Blaulicht in die Zukunft. Hier bewerben” („Na niebieskich światłach w przyszłość. Zgłoś się tutaj”) to przykłady haseł policji niemieckiej. Ciekawie jest na Ukrainie.

– Narodowa Policja Ukrainy, która formalnie istnieje od 7 listopada 2015 roku, nie dorobiła się jeszcze takiego sloganu czy motta – mówi mł. insp. Tomasz Bielecki, radca Ambasady RP w Kijowie, oficer łącznikowy Policji na Ukrainie. – Za to szeroko wykorzystywane jest logo nowo utworzonej policji patrolowej z napisem: „Moja nowa policja”.

We Francji działają dwie służby typu policyjnego: Police Nationale oraz Gendarmerie Nationale.

– Obie, jako całość, nie mają swojej dewizy. Jednak mają je oddziały specjalne o charakterze szturmowym i antyterrorystycznym. W policji jest to RAID (Recherche, Assistance, Intervention, Dissuasion), którego dewizą jest „Servir sans faillir”, co można tłumaczyć jako „Służyć niezawodnie” lub „Służyć bez zastrzeżeń”. W żandarmerii taka samą rolę pełni oddział GIGN (Groupe d’intervention de la gendarmerie nationale) i jego dewizą jest „S’engager pour la vie”, czyli „Zaangażowanie na zawsze” – mówi mł. insp. Dariusz Stachowiak, radca Ambasady RP w Paryżu, łącznik Policji we Francji.

KONKUS NA HASŁO

Jak widać, hasła są bardzo popularne w organizacjach policyjnych w Europie. Warto, aby i nasi stróże prawa mieli własne.

ANDRZEJ CHYLIŃSKI

 

UWAGA CZYTELNICY!

Komendant Główny Policji ogłasza KONKURS NA HASŁO, które zostanie umieszczone na radiowozach Policji.

Udział w konkursie może wziąć każda pełnoletnia osoba, niebędąca członkiem komisji oceniającej.

Na Państwa propozycje czekamy pod adresem e-mail: gazeta.listy@policja.gov.pl oraz listownie (adres w regulaminie) do 30 czerwca 2016 r.

Zapraszamy do wzięcia udziału w naszym konkursie! Autor zwycięskiego hasła otrzyma roczną prenumeratę miesięcznika „Policja 997” oraz nagrodę niespodziankę.

Biuro Komunikacji Społecznej KGP

Szczegółowe warunki konkursu znajdziecie Państwo w Regulaminie konkursu, zamieszczonym na stronach: gazeta.policja.pl, isp.policja.pl oraz policja.pl.

 

W związku z ogromnym zainteresowaniem „Konkursem na hasło”, do 28 czerwca wpłynęło prawie cztery tysiące propozycji, zmuszeni jesteśmy przesunąć termin rozstrzygnięcia konkursu. Komisja konkursowa po przeanalizowaniu wszystkich nadesłanych propozycji ogłosi zwycięzcę 15 września 2016 r.

Pliki do pobrania