Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Motocykle są wszędzie ...

Motocykle w Policji są od tak dawna, jak samochody, z powodzeniem wspomagają pracę funkcjonariuszy. W wielu przypadkach są bardziej użyteczne niż radiowozy, choć służba na nich nie zawsze jest komfortowa.

Przedstawiamy opinie policjantów użytkujących trzy różne modele.

Komfortowy turystyk HONDA PAN EUROPEAN ST1300A

Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Siedlcach użytkują hondy od trzech sezonów. Duża honda z silnikiem o pojemności 1261 cm³ (125 KM) robi wrażenie. Świetnie się ją prowadzi w trasie, a i w mieście nie jest trudna w manewrowaniu, mimo wagi i wielkości.

Bez problemów

Motocykl jest seryjnie wyposażony w podnoszoną elektrycznie owiewkę, która zapobiega uderzeniom powietrza w kierowcę, oraz podgrzewane manetki.

Wyposażenie dodatkowe sprawuje się bardzo dobrze. Oznakowanie jest dobre, sygnały świetlne są dobrze widoczne, a syreny głośne. Z tyłu jest też wyświetlacz LED, na którym można uruchomić napis POLICJA.

Jeden z motocykli wyposażono w kamerę rejestrującą wykroczenia i zdarzenia na służbie. Jest też mikrofon do zapisywania rozmów np. podczas kontroli drogowej. W celu ułatwienia obsługi urządzenia rejestrującego zmieniono funkcje przycisków w stosunku do wersji cywilnej. W miejscu podnoszenia i opuszczania owiewki jest zoom kamery, a przycisk klaksonu ją włącza. Takie zmiany bardzo ułatwiają pracę.

Rozmówcy chwalą serwis motocykli, choć jest to tylko obsługa bieżąca. Hondy pan european rocznik 2008, kupione przez Urząd Miasta w Siedlcach, nie sprawiają żadnych problemów technicznych. Według policjantów motocykl jest rewelacyjny.

Na służbie

Jak podkreślają policjanci z WRD KMP w Siedlcach, służba na motocyklu to także pasja. Ale na służbie oprócz motocykla potrzebnych jest jeszcze kilka innych rzeczy, na przykład specjalny strój. W Siedlcach mają skóry, które są dość dobre, ale się przecierają i w upalne dni jest w nich gorąco. Policjanci woleliby mieć kombinezony z wodo i wiatroodpornej, a jednocześnie oddychającej tkaniny. Jeżdżą w otwartych kaskach, które przy większych prędkościach nie zdają egzaminu i są mniej bezpieczne od tzw. szczękowych. Mankamentem także jest łączność. Kaski nie mają interkomów i policjanci muszą używać stacji przypiętych do pasa. Przy małych prędkościach (do 40km/h) można nawiązać łączność, ale potem stacje są praktycznie bezużyteczne. Motocykle standardowo są wyposażone w kufry, które bez większego problemu mieszczą wszystkie potrzebne w czasie służby rzeczy, takie jak: alkosensor, miernik prędkości „Iskra”, notatniki czy bloczki mandatowe. Kufer może też służyć jako podpórka w czasie wypełniania dokumentacji, co nie jest może wygodne, ale możliwe. Podczas ulewnego deszczu hondy nie są używane, ze względów bezpieczeństwa.

Rewelacyjny sprzęt BMW R1200RT

To motocykl klasy turystycznej, o pojemności skokowej 1170 cm³, mocy 110 KM i sześciobiegowej skrzyni biegów. Policjanci z WRD KWP w Poznaniu jeżdżą BMW z roku 2008. Używają ich od trzech sezonów i chwalą, że jest łatwy w prowadzeniu, bardzo stabilny i wybacza błędy kierowcy.

Komfort jazdy

Podnoszące komfort jazdy wyposażenie zasługuje na uwagę. BMW jest wyposażony między innymi w zmieniającą twardość zawieszenia regulację amortyzatorów, podnoszoną elektrycznie owiewkę, a także wygodną kanapę. Moc przekazuje na koła wał Kardana, który – jak twierdzą policjanci – jest bezobsługowy, w przeciwieństwie do łańcucha. Policyjne BMW nie sprawia żadnych problemów technicznych. Motocykl doskonale nadaje się w trasę, ale ze względu na swoje gabaryty trochę gorzej radzi sobie w mieście.

– Kierowca musi bardziej uważać, ale nie jest źle – mówią policjanci. – Z utwardzonej drogi raczej nie zjeżdżamy, bo nie jest to pojazd na piach. Łatwo wtedy o wywrotkę.

Oznakowanie motocykla jest dobre. Sygnały świetlne i dźwiękowe są widoczne, słyszalne i łatwe w obsłudze, choć wymagają dodatkowego akumulatora. Motocykliści do jazdy ubierają się w kombinezony skórzane dwuczęściowe. W ich ocenie są one najlepsze, tak jak kaski. Te sprawują się doskonale w każdych warunkach. Rozmówcy mają jedynie zastrzeżenia do rękawic, w których pocą się dłonie.

Przemieszczanie się i kontrole

Policjanci z WRD w Poznaniu używają swoich dwukołowych maszyn głównie do patrolowania, przemieszczania się np. do obsługi zdarzeń i do konwojowania. Do każdej z tych czynności potrzebne są dodatkowe urządzenia czy dokumenty. Motocykl ma kufry o wystarczającej pojemności, aby zabrać potrzebne rzeczy, takie jak: ręczny miernik prędkości, alkosensor, lizak policyjny, bloczki mandatowe i inne. Dodatkową zaletą kufrów jest możliwość ich szybkiego zatrzaśnięcia, gdy trzeba nagle ruszyć np. za uciekającym autem. Niestety, jak i w poprzednim motocyklu, tutaj także jest problem z łącznością. Funkcjonariusze używają stacji nasobnych, które nie spełniają swojego zadania w czasie jazdy. Zdaniem policjantów interkomy zamontowane w kaskach bardzo ułatwiłyby pracę.
W opinii naszych rozmówców służba na motocyklu jest trudniejsza niż w samochodzie i po ośmiu godzinach można być fizycznie zmęczonym. Przyznają jednak, że przełożeni pomagają w służbie i zezwalają, w skrajnych temperaturach, na dłuższe odpoczynki. Poznańska KWP organizuje 2–3 razy w roku szkolenia dla policyjnych motocyklistów.

W służbie na jednośladzie budujące są także reakcje zatrzymywanych do kontroli kierowców, którzy patrzą na BMW R1200RT z podziwem i respektem.

Miejski motocykl szosowy HONDA CBF1000A

Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego KSP jeżdżą nie tylko po Warszawie, ale i okolicznych powiatach. Tutaj najlepszym motocyklem okazuje się honda średnich rozmiarów, o mocnym silniku, który z 996 cm³ pojemności osiąga moc 107 KM.

Intuicyjna obsługa

Policjanci z Sekcji Kontroli Ruchu Drogowego V WRD KSP chwalą swoje motocykle z 2010 roku za dobrze zestrojone zawieszenie, doskonałe hamulce, wygodną pozycję za kierownicą i intuicyjną obsługę. Motocykle prowadzą się bardzo dobrze podczas patroli i podczas pilotaży, jedynie w wąskich miejscach trzeba uważać, bo kierownica jest węższa niż tył motocykla. Owiewka jest trochę zbyt mała, przez co powietrze uderza w kierowcę. Sygnały świetlne i dźwiękowe są dobrze widoczne i słyszalne, a ich włączanie nie sprawia problemów.

Funkcjonariusze z WRD KSP używają hond od dwóch sezonów i nie miały one dotąd problemów technicznych. Motocykliści jadą na służbę niemalże w każdych warunkach pogodowych, co byłoby uciążliwe bez odpowiednich kombinezonów. Nasi rozmówcy używają prywatnych strojów, ponieważ otrzymane służbowe nie sprawdzały się. Są wykonane z materiału nieoddychającego i jest w nich bardzo gorąco. Natomiast kaski są bardzo dobre, wygodne i nie zaparowują.

W patrolu

Sezon motocyklowy w WRD KSP rozpoczyna się w marcu, a kończy w listopadzie. Policjanci spędzają prawie każdą służbę na motocyklu. Gdy są zabezpieczenia imprez, jadą nawet w deszczu. W patrolu pokonują do 100 km. Motocyklista i jego jednoślad dają radę, mimo trudności.

Łączność jest mankamentem, bo podczas jazdy trudno używać stacji nasobnych. Co prawda motocykl ma zamontowaną stację łączności, lecz nie jest ona kompatybilna z kaskiem. Jak twierdzą użytkownicy, dobrym pomysłem byłoby odciążenie motocykla przez zdemontowanie nieużywanego urządzenia.

W Hondach CBF1000A wielkość kufrów jest kompromisem między wielkością motocykla a tym, co trzeba zabrać ze sobą. Gdyby były większe, trudniej byłoby poruszać się np. między samochodami. Policjanci potrafią zmieścić w kufrze wszystko, co jest im potrzebne (miernik prędkości, alkosensor, bloczki mandatowe i inne). Przy kontrolach statycznych przydaje się miejsce do wypełniania dokumentacji. W centralnym kufrze, wewnątrz zamontowana jest wygodna lampka.

Nasi rozmówcy jeżdżą na motocyklach również poza pracą, jak mówią są w Sekcji Kontroli RD V z pasji. Doświadczenia w jeździe nabierają nie tylko w czasie służb, mimo to przydałoby się więcej szkoleń z jazdy.

Lewa w górę

Niezależnie od tego, jakim motocyklem poruszają się policjanci, inni motocykliści zawsze pozdrawiają ich charakterystycznym uniesieniem lewej ręki. Jak mówią funkcjonariusze, pozdrowienie jest miłe i chętnie na nie odpowiadają, co oczywiście nie oznacza, że w razie wykroczenia kierujący motocyklami są traktowani łagodniej. Na szczęście dobrych, jadących zgodnie z przepisami motocyklistów jest zdecydowanie więcej.

tekst i zdjęcia KRZYSZTOF CHRZANOWSKI

HONDA PAN EUROPEAN ST1300A

WRD KMP w Siedlcach
od lewej: sierż. sztab. Jarosław Daciewicz i mł. asp. Grzegorz Mudant

ocena 6


BMW R1200RT

WRD KWP w Poznaniu
asp. Rafał Robaszkiewicz i st. sierż. Patryk Kołodziejski

ocena 6

HONDA CBF1000A
Sekcja Kontroli Ruchu Drogowego V WRD KSP

sierż. Marcin Karasek i sierż. Jakub Jakubowski

ocena 4+