Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Etyczny głos

Opracowane zalecenia powstały w wyniku intensywnych prac niemal całego środowiska policyjnego, w tym także związków zawodowych. Śmiało można stwierdzić, że są one długo wypracowywanym kompromisem. Praca nad zaleceniami pokazała, że mamy wysoką świadomość tego, jak niszczycielska była w minionych czasach cenzura prewencyjna, której zakaz zyskał swoje miejsce aż w Konstytucji RP.

Czymże bowiem innym jest głos policjanta w internecie jak nie realizowaniem konstytucyjnej gwarancji używania środków masowego przekazu? Nie powinno się jednak tego czynić bezkrytycznie. We współczesnym świecie internet to nie tylko źródło wiedzy i rozrywki, ale także przestrzeń, w której osoby wrogie Policji, czy też szerzej – państwu polskiemu mogą istotnie szkodzić bezpieczeństwu publicznemu, a nawet je destabilizować. Internet jest dziś tak samo tarczą, jak i niebezpieczną bronią. Filozofia zaleceń jest taka, by dla chwilowego poklasku, lajków policjant nie ryzykował szargania wizerunku Policji, tym samym – swojego miejsca pracy i kolegów, i koleżanek.

Bardzo źle odbierane są przekazy, w których bezpodstawnie krytykuje się formację, czy też w zawoalowany sposób reklamuje się komercyjne produkty. W istocie zalecenia powstały, ponieważ pewna część policjantów narażała formację na utratę społecznego wizerunku, podczas gdy prawnym obowiązkiem jest dbanie o obraz Policji. Należy pamiętać, że służba w Policji jest dobrowolna, ale kiedy się na nią zdecydujemy, to naszą rolą jest m.in. podejmowanie działań służących budowaniu zaufania do Policji.

insp. Krzysztof Łaszkiewicz

pełnomocnik komendanta głównego Policji ds. ochrony praw człowieka i doradca ds. etyki

Policyjna netykieta – zalecenia

W 2024 r. powstały w Policji, zapowiadane od kilku lat, Zalecenia informacyjno-edukacyjne w zakresie etycznej aktywności policjantów w internecie. Zalecenia to w sumie zbiór zasad dotyczących właściwego zachowania i komunikowania się w internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych. Te kilkanaście wytycznych nie jest ani cenzurą, ani poleceniem służbowym. Ale wiąże się z obowiązkiem przestrzegania zasad etyki zawodowej policjanta i norm współżycia społecznego. Celem zaleceń są wsparcie policjantów we właściwym rozumieniu aktywności w internecie oraz kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań. Nierozważne postępowanie może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną, cywilną, a nawet karną, dlatego ważne jest zapoznanie się z poniższymi punktami.

Ogólne zalecenia

1. Pamiętaj, że Twoja aktywność w internecie może być widoczna dla znacznej liczby innych użytkowników.

2. Bądź świadomy, że niektóre informacje publikowane na portalach społecznościowych, komunikatorach itp. mogą mieć wpływ na wizerunek formacji i narażać jej dobre imię.

3. Pamiętaj, że naruszająca prawo aktywność w internecie może skutkować odpowiedzialnością karną, cywilną lub dyscyplinarną.

4. Przestrzegaj regulaminów serwisów i portali internetowych.

5. Pamiętaj o kulturze wypowiedzi, także w odniesieniu do prowokacji i zaczepek.

6. Dbaj o poszanowanie praw autorskich i dorobku innych osób.

7. W treściach zamieszczanych w mediach społecznościowych wystrzegaj się stereotypów, uprzedzeń bądź dyskryminacji.

8. Dbaj o rzetelność, obiektywizm i upowszechniaj lub komentuj tylko zweryfikowane treści, oparte na faktach czy obowiązujących przepisach.

9. Przed zamieszczeniem jakichkolwiek treści w internecie przemyśl ewentualne konsekwencje i możliwe skutki tej aktywności, szczególnie jeśli jest to związane ze służbą lub dotyczy innych osób.

10. Nie upubliczniaj swojego wizerunku lub wizerunku innych policjantów w mundurze w sposób mogący naruszyć powagę munduru.

11. Staraj się zachowywać neutralność polityczną, dbając o to, aby Twoja aktywność internetowa kojarzyła się z Tobą, a nie z Policją.

12. Okazując swoje poparcie dla czyichś działań, aktywności i publikowanych informacji, zastanów się, jaki mają kontekst i jaki może być społeczny odbiór tej aktywności.

13. Dbaj o swój wizerunek i zamieszczaj z rozwagą zdjęcia i komentarze mogące wpływać na wizerunek Twój lub Policji.

14. Wykazuj rozsądek w publikowaniu poglądów na temat swojego miejsca służby i osób w nim zatrudnionych.

15. Chroń wizerunek ofiar przestępstw.

16. Włączając się w dyskusję w obszarze mediów społecznościowych, unikaj działań polegających na powielaniu spekulacji oraz oddzielaj oficjalne informacje od osobistych komentarzy.

17. Staraj się być wrażliwym na niewłaściwe zachowanie innych osób w przestrzeni mediów społecznościowych i w miarę możliwości raportuj nt. niewłaściwych treści administratorom mediów.

18. Staraj się reagować na zachowanie innego policjanta lub pracownika Policji, które narusza normy prawne, zasady etyki lub w inny sposób godzi w wizerunek Policji.

19. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z doradcą ds. etyki, przełożonym lub zaniechaj danej aktywności.

Zalecenia dla przełożonych

1. Reaguj na zachowania podwładnych w internecie, które godzą w wizerunek Policji oraz narażają jej dobre imię.

2. Upowszechniaj i promuj zalecenia, zapewniając podwładnym dostęp do szkoleń z tej tematyki, rozmawiając z podwładnymi o szansach i zagrożeniach związanych z aktywnością w internecie.

Zalecenia dla KSC

Podobne zalecenia zostały wcześniej wprowadzone dla pracowników korpusu służby cywilnej. Je również warto przypomnieć:

• zawsze przestrzegaj zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej (dalej: zasad), również w czasie wolnym od pracy;

• uwzględniaj ryzyka prywatne, zawodowe oraz społeczne, które wiążą się z podejmowaną aktywnością;

• oddzielaj aktywność prywatną od służbowej – nie publikuj zdjęć i informacji prywatnych na forach zawodowych i odwrotnie;

• bądź rzetelny – zawsze upowszechniaj tylko sprawdzone treści;

• zachowaj szczególną ostrożność w związku z powszechnym zjawiskiem dezinformacji i fake newsów – korzystaj z kilku źródeł informacji;

• szanuj prywatność innych osób i prawa autorskie – podawaj źródło/autora, nie rozpowszechniaj danych oraz zdjęć, do których nie masz praw;

• zachowuj się godnie – nie obrażaj, nie hejtuj, nie dyskryminuj, nie kieruj się uprzedzeniami i stereotypami;

• zwracaj uwagę na poprawne wypowiadanie się – stosuj zasady ortografii i gramatyki;

• włączaj się tylko w kulturalną dyskusję – nie używaj wulgaryzmów, nie reaguj na prowokacje.

Szczególnie uważaj, gdy:

• okazujesz swoje poparcie dla działań, aktywności, informacji – zastanów się, jaki mają kontekst;

• angażujesz się w tematy polityczne i kwestie społeczne, które wywołują kontrowersje – pamiętaj o zakazie publicznego manifestowania poglądów politycznych i obowiązku przestrzegania zasad, w szczególności: neutralności politycznej, bezstronności, profesjonalizmu oraz godnego zachowania;

• uczestniczysz w prowadzeniu strony mediów społecznościowych swojego urzędu – pamiętaj, że nie zwalnia Cię to z przestrzegania obowiązków członka korpusu.

Zawsze kieruj się zdrowym rozsądkiem:

• masz wątpliwości – skonsultuj się z doradcą ds. etyki lub przełożonym;

• jeśli nadal masz wątpliwości – zaniechaj danej aktywności.

IPK