Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz budżet państwa pomaga w efektywnym sprawowaniu nadzoru nad ruchem drogowym. Zakupiony sprzęt wzmocni działania statyczne i dynamiczne, zadziała też prewencyjnie, szczególnie
Radiowozy w nowym oznakowaniu.
Łatwiej rozpoznawalne i lepiej widoczne, dzięki dodatkowym elementom odblaskowym w postaci fluorescencyjnych pasów w barwie żółto-zielonej, radiowozy wyróżniają się też zastosowaniem kierunkowych lamp emitujących sygnały świetlne barwy niebieskiej. Lepsza widoczność radiowozu poprawi bezpieczeństwo policjantów poruszających się pojazdem uprzywilejowanym. Dzięki projektowi zakupiono 83 oznakowane škody scala i 17 škód superb.
Kompaktowy model scala w wersji dla Policji jest napędzany jednostką benzynową o pojemności półtora litra i mocy 150 KM. W połączeniu z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów DSG auto rozpędza się do 100 km/h w 8,2 sekundy i potrafi osiągnąć prędkość 220 km/h. Długość 436 cm pozwala na łatwe manewrowanie, a pojemny bagażnik o pojemności 467 litrów pomieści wyposażenie potrzebne policjantom w służbie na drodze. Pomocne w pracy będą też reflektory wykonane w technologii LED i system wspomagający parkowanie w postaci czujników i kamery cofania.
Radiowóz na bazie flagowego modelu škody superb dysponuje mocnym silnikiem o pojemności dwóch litrów i mocy 280 KM, zdolnym rozpędzić auto do 250 km/h. Silnik współgrający z automatem DSG przyspiesza do setki w 5,3 sekundy, a pewność prowadzenia jest wspierana układem napędowym 4 x 4. Światła mijania i drogowe w technologii LED i wysokiej klasy wyposażenie zapewniają komfort pracy i bezpieczeństwo. Radiowóz wyróżniają kierunkowe lampy na błotnikach dookoła pojazdu, w ramce tablicy rejestracyjnej, w górnej części przedniej szyby i klapie bagażnika, załączane po otwarciu. Dzięki temu pojazd jest doskonale widoczny z każdej strony, gdy są uruchomione. Auta są kompleksowo przygotowane do służby, jednak dla sprawowania nadzoru nad ruchem drogowym policjanci otrzymali również
Laserowe mierniki prędkości.
Sto urządzeń LTI 20/20 TruCAM II to nowoczesne mierniki prędkości łączące w sobie funkcję wideokamery, aparatu i laserowego miernika prędkości. Poza nią posiadają wiele trybów rejestrowania pomiaru, np. tryb tylnej tablicy rejestracyjnej (do namierzenia motocykla lub innego pojazdu nieposiadającego przedniej tablicy rejestracyjnej) czy tryb wideo, w którym przyrząd rejestruje tylko materiał wideo bez pomiaru prędkości. Te niewielkie narzędzia mają duże możliwości – nie tylko mierzą prędkość pojazdu z dużej odległości, ale dzięki nagrywaniu mogą służyć do ujawniania innych wykroczeń, takich jak niezapięte pasy bezpieczeństwa czy przejazd na czerwonym świetle. Duża rozdzielczość nagrań, spora pojemność danych czy ekran dotykowy to kolejne ułatwienia. Mierniki trafiły do jednostek w I kwartale 2023 r., ale zanim policjanci otrzymali TruCAM II, odbyli instruktaż z zakresu ich obsługi.
Krzysztof Chrzanowski
zdj. autor, archiwum BRD KGP