Od lat najwięcej wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów dotyczy bezpieczeństwa w komunikacji. Stanowią one 44 proc. wszystkich zarejestrowanych zdarzeń.
WYPADKI I KOLIZJE DROGOWE
W roku 2017 doszło do 1984 wydarzeń komunikacyjnych z udziałem policjantów. Było to o 109 przypadków, czyli o około 5 proc. mniej niż w roku 2016.
Samochodem służbowym policjanci spowodowali 1445 wypadków i kolizji, przy czym w żadnym z tych przypadków kierujący policjant nie był pod wpływem alkoholu. Ujawniono natomiast 3 przypadki prowadzenia samochodu służbowego przez nietrzeźwego policjanta. Spośród 486 wypadków i kolizji spowodowanych samochodem prywatnym w 22 przypadkach kierowca – policjant był nietrzeźwy.
Ujawniono też 50 przypadków prowadzenia pojazdu prywatnego przez funkcjonariusza będącego pod wpływem alkoholu lub podobnie działających środków.
MNIEJ PO ALKOHOLU
Ze statystyk wynika, że w 2017 roku odnotowano spadek zarówno ogólnej liczby zdarzeń komunikacyjnych z udziałem funkcjonariuszy Policji, jak i liczby takich zdarzeń popełnionych przez policjantów będących pod wpływem alkoholu.
NAJMNIEJ, NAJWIĘCEJ
Tradycyjnie najwięcej wydarzeń komunikacyjnych z udziałem policjantów odnotowano w największych garnizonach, czyli w Komendzie Stołecznej Policji – 309 zdarzeń, we Wrocławiu – 144, Poznaniu – 143 i Katowicach – 140.
Nowością jest w tej grupie garnizon bydgoski, gdzie liczba wypadków i kolizji drogowych z udziałem policjantów w ubiegłym roku wzrosła w stosunku do roku 2016 o około 30 proc. (102 – w 2016 r., 149 – w 2017 r.), co powoduje, że Bydgoszcz jest w tej statystyce na drugim miejscu po KSP.
Najwięcej przypadków, gdy policjant sprawca wydarzenia komunikacyjnego był pod wpływem alkoholu, ujawniono w Katowicach – 13 i w KSP – 10.
Na przeciwnym krańcu tej statystki są Szkoły Policji w Katowicach i w Pile, gdzie żadnych wypadków ani kolizji nie odnotowano, najmniej wydarzeń komunikacyjnych z udziałem policjantów było w KWP w Kielcach – 42 (w tym 5 pod wpływem alkoholu) i CBŚP – 42 (w tym 2 pod wpływem alkoholu).
DECYZJE KADROWE
Biuro Kontroli KGP monitoruje sprawy, w których zachodzi podejrzenie, że funkcjonariusze lub pracownicy Policji byli sprawcami wydarzeń komunikacyjnych w stanie nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu. Oceniany jest zarówno sposób wyjaśnienia takich spraw, jak również reakcja przełożonych. Ilustruje to wykres nr 2.
Zgodnie z poleceniem komendanta głównego Policji komendanci wojewódzcy i stołeczny bardzo stanowczo reagują na przypadki, gdy policjant będący pod wpływem alkoholu doprowadził do kolizji czy wypadku drogowego.
Analiza statystyki pokazuje wyraźnie, że wobec policjantów – sprawców wypadów lub kolizji drogowych, będących pod wpływem alkoholu, przełożeni korzystają z najbardziej surowych kar. W 91 przypadkach monitorowanych przez BK KGP wobec policjantów, którzy doprowadzili do wypadku lub kolizji, będąc pod wpływem alkoholu, podejmowano następujące decyzje kadrowe:
– 33 funkcjonariuszy zostało zwolnionych ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji z uwagi na oczywistość czynu;
– 12 funkcjonariuszy zostało zwolnionych ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, gdy wymaga tego ważny interes służby;
– 7 policjantów zostało zwolnionych ze służby, w sytuacji złożenia przez nich raportu o zwolnienie ze służby, tj. na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o Policji;
– 7 policjantom wymierzono karę dyscyplinarną wydalenia ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy o Policji;
– wobec 2 policjantów postępowanie karne zostało umorzone z uwagi na brak danych dostatecznie uzasadniających popełnienie przestępstwa;
– w 2 przypadkach nastąpiła śmierć funkcjonariusza na miejscu zdarzenia;
– w 6 przypadkach decyzje dotyczyły pracowników Policji;
– w 22 przypadkach sprawy w okresie sporządzania statystyki pozostawały w toku.
Z UDZIAŁEM POJAZDÓW UPRZYWILEJOWANYCH
Odrębną kategorią wydarzeń komunikacyjnych, będącą w szczególnym zainteresowaniu kierownictwa Policji, są wydarzenia komunikacyjne z udziałem pojazdów uprzywilejowanych. W Biurze Kontroli KGP oceniono 236 przypadków wydarzeń drogowych zaistniałych od 1 stycznia do 20 września 2017 roku, w których uczestniczyły takie pojazdy. W 90 przypadkach uznano, że winę za wypadek czy kolizję ponosił policjant, natomiast w 115 przypadkach sprawcami okazali się inni uczestnicy ruchu.
Do zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów uprzywilejowanych dochodziło najczęściej – 106 razy, w trakcie prowadzonych przez policjantów pościgów oraz podczas przejazdów na interwencje lub do obsługi zdarzeń – 89 przypadków. Najwięcej zdarzeń – 131 przypadków, w których doszło do kolizji lub wypadku, miało miejsce na prostym odcinku lub łuku drogi.
W wymienionych zdarzeniach poszkodowanych zostało 79 osób, w tym 66 funkcjonariuszy, czego konsekwencją była czasowa utrata zdolności do wykonywania przez nich obowiązków służbowych. Uszkodzeniu uległo łącznie 246 pojazdów policyjnych.
CO POPRAWIĆ – WNIOSKI Z ANALIZY BK KGP
Analiza wydarzeń z udziałem pojazdów uprzywilejowanych przeprowadzona przez Biuro Kontroli KGP dostarczyła nie tylko danych statystycznych, ale także rekomendacji działań, jakie należy podjąć w celu poprawy sytuacji. Wskazano m.in. na konieczność zbadania, jaki wpływ na zdarzenia ma widoczność i słyszalność sygnałów pojazdów uprzywilejowanych przez innych uczestników ruchu drogowego. Analiza zawiera następujące zalecenia:
dla Biura Logistyki KGP:
– kontynuacja prac w zakresie oznakowania pojazdów Policji w celu zwiększenia ich widoczności dla innych uczestników ruchu drogowego (wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych przy opracowywaniu specyfikacji dla pojazdów uprzywilejowanych, aplikowanie do udziału w programach badawczych w celu uzyskania wsparcia w opracowaniu nowego modelu oznakowania pojazdów policyjnych);
dla Biura Ruchu Drogowego KGP:
– sporządzanie półrocznych analiz stanu bezpieczeństwa w zakresie zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów uprzywilejowanych, które następnie przekazywane będą do komórek organizacyjnych KGP oraz jednostek organizacyjnych Policji;
– zaplanowanie i przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych propagujących właściwe zachowanie uczestników ruchu drogowego w sytuacjach przejazdu pojazdu uprzywilejowanego;
– ocena stopnia zaspokojenia potrzeb szkoleniowych po zakończonym przedsięwzięciu doskonalenia zawodowego lokalnego realizowanego w KWP/KSP dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi;
dla Biura Kadr, Szkolenia i Obsługi Prawnej KGP:
– we współpracy ze szkołami policyjnymi oraz WSPol. w Szczytnie przeprowadzenie analizy dotyczącej możliwości doskonalenia umiejętności prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych z uwzględnieniem działań pościgowych i wykorzystywania pojazdu jako środka przymusu bezpośredniego (w ramach przedsięwzięcia centralnego szkolenia dla policjantów);
– wprowadzenie dla funkcjonariuszy prowadzących odprawy do służby wymogu przypominania i przekazywania informacji o obowiązku szczególnej ostrożności przy wykorzystywaniu pojazdów jako uprzywilejowane.
ELŻBIETA SITEK
(Na podstawie „Analizy wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów i pracowników Policji zarejestrowanych w 2017 roku, opracowanej przez Biuro Kontroli KGP)