Wprawdzie wakacje się skończyły, ale sezon turystyczny wciąż trwa. Warto zatem nie zapominać o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas pokonywania przejazdów kolejowych. Tylko w te wakacje w Polsce zginęło na nich 10 osób.
Każdego roku na przejazdach kolejowych dochodzi do 200–250 kolizji i wypadków, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. W lipcu tego roku doszło do 29 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych (stan na 2 sierpnia). Jak wskazują statystyki, niemal 98 proc. wypadków i kolizji na przejazdach powodują nieuwaga lub brawura głównie kierowców lekceważących znaki. Ale i piesi nie zachowują szczególnej ostrożności.
– Grupa młodych ludzi czekała na przejście przez przejazd kolejowy przy opuszczonych rogatkach, w końcu znudziło im się to czekanie, a ponieważ nic nie jechało, przeszli przez tory – opowiada podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP. – Jednak za ich przykładem poszła starsza pani, niestety ona nie zdążyła przejść tak szybko, jak ci młodsi, zginęła pod kołami pociągu.
KRZYŻE I SŁUPKI
Art. 28 kodeksu drogowego określa zachowania kierujących pojazdem zbliżających się do przejazdu lub przejeżdżających przez niego. Zabrania się: objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone; wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy; wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim; omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. Ponadto mówi, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego i przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.
Czym jest szczególna ostrożność, precyzuje art. 2 kodeksu – to zwiększenie uwagi i dostosowanie zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
– Dla własnego bezpieczeństwa lepiej zawsze zatrzymać się przed przejazdem, nawet jeśli nie ma przed nim znaku stop – przypomina podinsp. Kobryś. – I trzeba zwracać uwagę na znaki takie jak krzyż św. Andrzeja, czyli znaki G-3 i G-4, oznaczające przejazdy niestrzeżone jednotorowe lub wielotorowe. Krzyż św. Andrzeja wyznacza miejsce zatrzymania przed takimi przejazdami.
Nie przeoczmy też słupków wskaźnikowych z kreskami z serii G-1, podpowiadających, jaki dystans dzieli nas od przejazdu. Słupek z trzema kreskami umieszcza się pod znakiem ostrzegawczym A-9 (przejazd kolejowy z zaporami) lub A-10 (przejazd kolejowy bez zapór). Słupek z dwiema kreskami stawia się w dwóch trzecich odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, a z jedną kreską – w jednej trzeciej odległości. Jeżeli znak ostrzegawczy znajduje się tuż przed przejazdem, towarzyszy mu słupek z jedną kreską. Słupki z kreskami i znaki ostrzegawcze mogą stać po obu stronach jezdni, np. na drodze o ograniczonej widoczności.
oprac. AW
zdj. Marcin Wicik
Dekalog ostrożnego kierowcy
1. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
2. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn o około 1 m z każdej strony. To szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
3. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła, z jaką uderza w samochód, jest proporcjonalna do siły, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę.
4. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich zmieniają się. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
5. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
6. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach, jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle, co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
7. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy), zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane, nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
8. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
9. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu. Elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy ani wypoczynku.
10. Nie zmieniaj biegów na przejeździe kolejowo-drogowym. Stwarza to ryzyko unieruchomienia silnika i spowodowania zagrożenia na przejeździe. Jeśli Twój pojazd zostanie unieruchomiony na przejeździe, włącz pierwszy bieg i z przekręconym kluczykiem w stacyjce zjedź z torów. Możesz próbować zepchnąć pojazd z przejazdu, pod warunkiem że nie nadjeżdża jeszcze pociąg. Gdy widać już pociąg, uciekaj jak najdalej od miejsca potencjalnego wypadku.
(na podst. www.bezpieczny-przejazd.pl)