Zasadniczym celem projektowanej regulacji jest, jak czytamy w założeniach, unormowanie zasad prowadzenia monitoringu wizyjnego w otwartej i zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego oraz praw osób, których wizerunki są obserwowane, rejestrowane lub przetwarzane w sposób umożliwiający identyfikację ich tożsamości.
Realizacja tego celu zagwarantuje ochronę praw obywatelskich przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznych zasad stosowania monitoringu wizyjnego na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Uchwalenie ustawy pozwoli także na bardziej efektywne wykorzystanie monitoringu wizyjnego w pracy organów ścigania oraz aparatu wymiaru sprawiedliwości.
Przygotowywana ustawa określi:
• zasady prowadzenia monitoringu wizyjnego w otwartej przestrzeni publicznej i w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego.
• prawa osób, które znajdują się w otwartej przestrzeni publicznej lub zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego, objętych monitoringiem wizyjnym;
• zasady udostępniania wglądu do obrazu zarejestrowanego w systemach monitoringu wizyjnego oraz przekazywania kopii zarejestrowanego obrazu podmiotom uprawnionym,
• przepisy karne.
Regulacja będzie miała zastosowanie w odniesieniu do:
• monitoringu wizyjnego prowadzonego w otwartej przestrzeni publicznej lub zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego lub ochrony osób i mienia,
• monitoringu wizyjnego, w odniesieniu do którego zarejestrowany obraz jest przetwarzany.
Ustawa nie obejmie natomiast:
• osób fizycznych, które prowadzą monitoring wizyjny wyłącznie w celach prywatnych i nie obejmuje on otwartej przestrzeni publicznej lub zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego,
• kwestii związanych z rejestracją obrazu uregulowanych w przepisach odrębnych,
• systemów monitoringu wizyjnego, które uniemożliwiają konwersję optycznego obrazu do poziomu pozwalającego na obserwację lub rejestrację obrazu w zakresie objętym ochroną przed rozpowszechnianiem.
Ustawa zdefiniuje m.in. takie pojęcia jak: monitoring wizyjny, system monitoringu wizyjnego, kamera, podmiot publiczny, otwarta i zamknięta przestrzeń publiczna, przestrzeń prywatna, przetwarzanie obrazu.
Wśród przepisów karnych mają znaleźć się m.in. te dotyczące:
- braku oznaczenia miejsca usytuowania kamery,
- rejestrowania dźwięku w sposób pozwalający na słuchanie lub zapisywanie prowadzonych rozmów,
- prowadzenia monitoringu wizyjnego w miejscu, które może skutkować naruszeniem godności osoby objętej monitoringiem,
- prowadzenia monitoringu w sposób nieuprawniony,
- udostępniania obrazu uzyskanego z systemów monitoringu wizyjnego lub umożliwianie dostępu do niego osobom nieupoważnionym,
- umyślnego uszkodzenia zarejestrowanego obrazu pochodzącego z monitoringu w celu uniemożliwienia dostępu do obrazu podmiotom uprawnionym,
- bezprawnego posługiwania się kopiami zarejestrowanego obrazu pochodzącego z monitoringu wizyjnego.
Przewidziane kary oscylują od kary grzywny do pozbawienia wolności do lat dwóch.
KK