Nowa praca, wakacje, szansa na lepsze życie – wielu młodych ludzi każdego roku wyjeżdża za granicę z nadzieją na zmianę. Jednak właśnie w takich sytuacjach łatwo przeoczyć sygnały ostrzegawcze. Handel ludźmi to realne zagrożenie, które dotyka również Polaków, dlatego Policja wraz z Fundacją La Strada rozpoczęła ogólnopolską kampanię edukacyjno-profilaktyczną #TwojeŻycieTwojaKarta. Celem kampanii są zwiększenie świadomości młodych osób i wskazanie zagrożeń związanych z fałszywymi ofertami pracy, związkami czy wyjazdami w ciemno.
Niepokojące statystyki
Tylko w latach 2017–2024 Policja zidentyfikowała 295 potencjalnych ofiar handlu ludźmi – zarówno Polaków (135), jak i cudzoziemców (m.in. Filipiny, Kolumbia, Ukraina). Najczęstsze formy wykorzystania to praca przymusowa, wykorzystywanie seksualne, żebractwo oraz wyłudzanie świadczeń lub kredytów.
– Ofiarami często są młodzi ludzie podejmujący spontaniczne decyzje. Dlatego stawiamy na profilaktykę – mówi insp. Monika Golik z Biura Kryminalnego KGP. – Sprawcy potrafią manipulować i wzbudzać zaufanie. Tylko wiedza i ostrożność mogą uchronić przed tragedią.
Uzyskaj pomoc
– Nie odradzamy wyjazdów. Pokazujemy, gdzie warto się zatrzymać i pomyśleć – mówi Irena Dawid-Olczyk z Fundacji La Strada. – Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do nas. Można uzyskać pomoc anonimowo i bez oceniania.
Rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji insp. Katarzyna Nowak dodaje: – To nie są abstrakcyjne liczby. Za każdą kryje się dramat. Kampania ma być ostrzeżeniem, ale i wsparciem. Twoje życie to nie gra – zanim podejmiesz decyzję, sprawdź, kto rozdaje karty.
Spot i działania kampanijne
Głównym elementem kampanii jest spot, którego scenariusz opiera się na metaforze kart tarota. Przedstawia on trzy możliwe scenariusze losu młodej dziewczyny, zależne od podejmowanych przez nią decyzji – wyjazd do pracy, nowa relacja i kontakt z Policją – które pokazują, jak jedna decyzja może zmienić życie. Spot został przygotowany z myślą o emocjonalnym, ale i merytorycznym przekazie.
Materiały kampanii są dostępne w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Policji. Obejmują quizy, edukacyjne reelsy z udziałem funkcjonariuszy, grafiki informacyjne oraz kontakty do organizacji pomocowych. – Kampania może być skutecznym wsparciem dla funkcjonariuszy prowadzących działania profilaktyczne w szkołach, na festynach czy spotkaniach z młodzieżą – mówi insp. Katarzyna Nowak.
W produkcji spotu udział wzięli pracownicy Policji oraz aktorzy amatorzy. Kampania powstała dzięki zaangażowaniu wielu osób i firm, które wsparły ją pro bono – w tym m.in. współwłaściciel warszawskiej restauracji Spiros Koulouris, firm: Non Stop Film Service oraz Piramida Film.
Agnieszka Włodarska
zdj. Krystian i Kamil Kłeczek