Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

#ZnamTeNumery – kolejna odsłona kampanii – akcja Emerytura na maxa!

W ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej #ZnamTeNumery zainicjowanej przez Komendę Główną Policji, Telewizję Puls, ekipę serialu „Lombard. Życie pod zastaw” oraz fundację Telewizji Puls „Pod Dębem” zrealizowano kolejną odsłonę kampanii skierowanej do seniorów i ich bliskich – akcję Emerytura na maxa, która uświadamia, jak przestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję.

Kampania #ZnamTeNumery została podzielona na dwa etapy. Pierwszy był prowokacją i polegał na emisji w mediach grafiki i wideo ze scamem (rodzajem oszustwa internetowego). Po wejściu na stronę www.emeryturanamaxa.pl użytkownicy wpadali w kontrolowaną pułapkę i byli automatycznie przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl. W realnej sytuacji mogłoby dojść do kradzieży ich tożsamości lub pieniędzy. Tym razem otrzymywali informację, jak unikać podobnych zagrożeń w przyszłości. W pułapkę dało się złapać ok. 15 tys. osób – potencjalnych ofiar.

Organizatorzy kampanii tym razem stawiają się w roli zarówno internetowego oszusta, jak i edukatora. Uświadamiają, jak zaawansowane są możliwości sztucznej inteligencji, przekazują także katalog uniwersalnych wskazówek, jak uniknąć niebezpieczeństw. Ambasadorem kampanii jest znany i lubiany Henryk Gołębiewski, zaś zagadnienia związane z bezpieczeństwem seniorów i ich bliskich są poruszane m.in. w popularnym serialu „Lombard. Życie pod zastaw”.

20 listopada br. rozpoczął się drugi etap kampanii, który będzie trwał do końca roku i polega na emisji spotu i materiałów graficznych z wyjaśnieniem, jak działają oszuści wykorzystujący sztuczną inteligencję (AI).

W tym etapie Policja jest bezpośrednio zaangażowana przez swoje działania informacyjno-edukacyjne skierowane do seniorów. Najnowsza odsłona kampanii #ZnamTeNumery – Emerytura na maxa staje się coraz bardziej popularna, o czym świadczy rozrastające się grono jej partnerów. Są to m.in.: magazyny „Przyjaciółka” i „100 rad” (wyd. Bauer) oraz „Głos Seniora”, w których cyklicznie będą się ukazywać materiały dotyczące metodyki działania oszustów. Wśród partnerów znalazły się także: Poczta Polska, Radio Pogoda (Grupa Agora), Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów oraz Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku. Kampania jest emitowana w sieciach kin Helios, nośnikach Digital OOH przy dworcach kolejowych i w głównych ciągach komunikacyjnych (wsparcie PKP S.A. i Jet Line) oraz na antenach TV Puls i Puls 2, a także w placówkach ZUS-u, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach Polski.

Co o idei akcji i produkcji materiałów mówią sami zainteresowani?

– Świat dynamicznie się zmienia, powszechnie korzystamy z dobrodziejstwa nowoczesnych technologii, które w znacznym stopniu ułatwiają nam codzienne życie. Zmiany te są szczególnie widoczne w zakresie komunikacji interpersonalnej, ale również tej urzędowej. Powszechnie korzystamy z różnego rodzaju social mediów czy też komunikatorów elektronicznych, o usługach bankowych nie wspominając. Świat nie jest jednak czarno-biały i – co nie wszyscy niestety dostrzegają – niewłaściwie wykorzystanie nowych technologii może nieść wiele realnych zagrożeń.

O ile profesjonalne podmioty dostrzegają tę prawidłowość, stosując coraz nowsze środki bezpieczeństwa, o tyle najsłabszym ogniwem są ich użytkownicy, którzy często z różnych przyczyn, wykazują się wielką niefrasobliwością. Polska Policja dostrzegła zagrożenia płynące ze świata cyfrowego, powołując do życia w 2022 r. wyspecjalizowaną, wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w postaci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, której zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej cyberprzestrzeni. Po wprowadzeniu do powszechnego użytku sztucznej inteligencji granice między rzeczywistością a światem cyfrowym coraz bardziej się zacierają. Tak naprawdę ofiarami scamu są również osoby publiczne, takie jak politycy, sportowcy czy aktorzy, których wizerunki budzące zaufanie czy sympatię są generowane i wykorzystywane bez ich wiedzy i zgody. Oprócz technologii, którą dysponuje Policja, elementem równie istotnym, a w określonych sytuacjach nawet istotniejszym, jest podnoszenie świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci.

Jest to ogromne pole do działania dla całej Policji, ale i dla podmiotów, które aktywnie chcą i potrafią włączyć się w przedsięwzięcia na rzecz bezpieczeństwa, wykorzystując przy tym nowoczesne kanały komunikacji, ale i formy, w celu dotarcia do możliwe największych grup społecznych, czego przykładem jest współpraca z Telewizją Puls. Co prawda kampania jest skierowana do seniorów, a okazją do jej nowej odsłony jest Światowy Dzień Seniora, to należy jednak zauważyć, że tak naprawdę skutki cyberzagrożeń odczuwane są przez całe otoczenie seniorów, a więc nas wszystkich. Powszechna edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przestrzeganie podstawowych prostych zasad mogą nas skutecznie ochronić przed zakusami cyberprzestępców, w myśl jakże trafnego hasła kampanii #ZnamTeNumery – powiedział nadinsp. Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.

– Seniorzy to dla nas bardzo ważna grupa społeczna. Dlatego we współpracy z Komendą Główną Policji, fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem”, ekipą „Lombardu” oraz licznymi partnerami staramy się nie tylko dostarczać im rozrywkę, lecz także niezbędną wiedzę. Wierzymy, że w ten sposób komercyjny nadawca może realizować ważną społecznie misję – powiedział Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. – Jednym z celów działalności naszej fundacji są m.in. dbałość o bezpieczeństwo seniorów i ich ciągła edukacja technologiczna. Ważne jest, by zachowywali szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzali wszystkie oferty, reklamy i wiadomości, które do nich trafiają, nawet jeśli pochodzą od rzekomych bliskich – dodaje Erin Dąbska, prezes fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”.

– Pamiętajmy, że cyberprzestępcy mogą się podszywać pod naszych najbliższych czy wykorzystywać wizerunki osób znanych i lubianych, żeby nas oszukać. Dlatego tak ważna jest edukacja. Przez naszą AI-ową odsłonę akcji #ZnamTeNumery chcemy, żeby seniorzy i ich bliscy mieli świadomość, że metody oszustów zmieniają się wraz z rozwojem różnych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji. Nie oznacza to, że powinniśmy się jej bać i unikać. Musimy być jednak ostrożni i wyczuleni na nowe sposoby działania oszustów, znać słabość tych narzędzi – powiedziała Justyna Ganczarek, dyrektor Marketingu i Sprzedaży Telewizji Puls.

– Wystarczyło znaleźć w internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI. Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego. Jego mimikę odtworzyliśmy, nagrywając koleżankę z pracy. Dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni – dodali Artur Cetnarowski i Mateusz Sobkowiak z Działu Autopromocji Telewizji Puls, którzy stworzyli wideo-scam.

Telewizja Puls na potrzeby akcji przekazała Policji dwa tysiące plakatów, które zostały rozkolportowane do jednostek, zaś podsumowanie akcji będzie okazją do kolejnych działań.

Biuro Prewencji KGP, Biuro Komunikacji Społecznej KGP, Telewizja Puls

zdj. materiały prasowe Telewizji Puls