Policja ma ponad 12 600 samochodów osobowych. Są to auta oznakowane i nieoznakowane z rynkowego segmentu „C”. Należą do niego pojazdy: Kia Cee’d, Škoda Octavia, Ford Focus, Fiat Bravo, a także Hyundai i30. Z tego segmentu Policja kupi około 1300 aut. Pojawi się także 149 tanich w eksploatacji pojazdów małolitrażowych z segmentu „A” oraz „B”. Mają być przeznaczone nie tylko dla dzielnicowych, ale także dla policjantów, którzy będą je wykorzystywali do wykonywania zadań administracyjnych i pomocniczych, czyli np. do przewożenia akt do prokuratur lub sądów. Będą przydatne szczególnie w miastach, gdzie jest duży ruch i trudno znaleźć miejsce do parkowania. Pojazdy tego typu są używane przez policje z państw Unii Europejskiej.
Przetargi na kupno samochodów małolitrażowych przeprowadziły komendy wojewódzkie Policji z Kielc i Łodzi. Pierwsza z nich kupi 58 radiowozów marki Opel Corsa, z silnikami benzynowymi 1,2 l, o mocy 70 KM. Pojazdy będą wyposażone w: ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek oraz dodatkowy komplet kół z oponami zimowymi. Cena jednego auta wyniosła 42 886 zł. Samochody zostaną dostarczone do KWP w Kielcach do 15 grudnia br., a następnie będą przekazane do pozostałych komend wojewódzkich.
W przetargu organizowanym przez KWP w Łodzi wygrał producent samochodów marki Hyundai i20. Dostarczy on 91 nieoznakowanych aut, które będą wyposażone w: ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka, centralny zamek oraz dodatkowy komplet kół z oponami zimowymi.
Cena jednego pojazdu z silnikiem benzynowym 1,2 l, o mocy 85 KM, wyniosła 41 721,60 zł, a samochody zostały dostarczone przez wykonawcę do 30 listopada 2014 roku.
ARTUR KOWALCZYK
zdj. Andrzej Mitura
Mł. insp. mgr inż. Piotr Możdżyński – naczelnik Wydziału Koordynacji Gospodarki Transportowej BLP KGP:
– Polska Policja ma największą flotę pojazdów ze wszystkich służb mundurowych resortu spraw wewnętrznych. Nie ma też w kraju żadnej firmy, która używałaby 20 298 sztuk sprzętu transportowego. W bieżącym roku kupujemy ponad 1600 pojazdów. Pieniądze na ten cel pochodzą z budżetów: państwa, samorządów terytorialnych i Unii Europejskiej. Wprowadzamy samochody małolitrażowe, które będą oznakowane i nieoznakowane. Kupiliśmy ich 149. Będą służyły do zadań administracyjnych i pomocniczych, ale nie drugorzędnych. Będą je wykorzystywali dzielnicowi, którzy nie potrzebują do wykonywania swoich zadań samochodów z rynkowego segmentu „C”, bo są one za duże i trudne w manewrowaniu na wąskich, osiedlowych uliczkach. Przydadzą się także policjantom ze służby kryminalnej do zadań operacyjnych oraz do przewożenia akt. Będą mogli z nich również korzystać pracownicy ze służby wspomagającej Policji, którym przydadzą się do zadań administracyjnych i logistycznych. Zaletą tych aut jest niski koszt zakupu i eksploatacji. W 2015 roku chcielibyśmy kupić furgony, bo trzeba uzupełnić tabor więźniarek i samochodów dla oddziałów prewencji Policji. W przyszłym roku chcemy też przygotować dokumentację na kupno pojazdów specjalnych, czyli armatek wodnych i transporterów opancerzonych, żeby móc przeprowadzić przetargi w 2016 r.
W użytkowaniu jednostek Policji (wg stanu na 1.01.2014 r.) znajduje się 20 298 sztuk sprzętu transportowego, w tym:
- samochody osobowe oznakowane – 5853
- samochody osobowe nieoznakowane – 6787
- samochody osobowe terenowe oznakowane – 378
- samochody osobowe terenowe nieoznakowane – 242
- furgony oznakowane – 2882
- furgony nieoznakowane – 1283
- pojazdy specjalne – 332
- motocykle, motorowery, quady – 1186
- łodzie – 291
W 2014 r. Policja kupi 1602 szt. sprzętu transportowego, w tym m.in.:
- samochody osobowe oznakowane, w tym małolitrażowe – 576
- samochody osobowe nieoznakowane, w tym małolitrażowe – 902
- samochody osobowe terenowe oznakowane – 49
- samochody osobowe terenowe nieoznakowane – 11
- furgony – 13
- łodzie – 35