Zmiana przepisów wynika z bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz z potrzeby usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.
PUNKTY PO NOWEMU
W celu zwiększenia ochrony pieszych zdecydowano o podwyższeniu do 10 liczby punktów za najcięższe naruszenia przepisów popełnione przeciwko nim (dotychczas od 8 do 10). Ponadto za nieustąpienie podczas cofania pierwszeństwa pieszemu podwyższono liczbę punktów z 5 do 6, jak również wprowadzono liczbę 5 punktów za rozdzielenie kolumny pieszych (dotychczas było 0 punktów).
Za przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną przypisano punkty w liczbie od 1 do 10, przyjmując regułę, że za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się jeden punkt. Dotychczas naruszenie to było zagrożone przypisaniem jednego punktu, niezależnie od liczby nieprawidłowo przewożonych pasażerów. Proponowane rozwiązanie jest adekwatne do zapisów w taryfikatorze mandatów karnych, w którym określono, że wysokość mandatu karnego wzrasta o 100 zł za każdą osobę przewożoną w niewłaściwy sposób. Jest to reakcja na lekceważenie przepisów w tym zakresie, czego tragicznym zwieńczeniem był wypadek w 2010 r. pod Nowym Miastem nad Pilicą, w którym zginęło 18 osób.
Liczbę 5 punktów przewidziano za ciągnięcie za pojazdem osób na nartach, sankach itp. (dotychczas 0 punktów). Mając na uwadze tragiczne wypadki z minionej zimy, w których ginęły lub odnosiły ciężkie obrażenia dzieci ciągnięte za samochodami na sankach, przypisanie proponowanej liczby punktów powinno zwrócić uwagę niektórych nieodpowiedzialnych kierowców na wynikające z naruszenia tego zakazu zagrożenie bezpieczeństwa osób, przede wszystkim dzieci.
Podwyższono z 3 do 6 liczbę punktów przewidzianych za przewożenie dziecka w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami. Zmiana ma na celu wzmocnienie ochrony dziecka przewożonego w pojeździe.
Liczbę 4 punktów przewidziano za naruszenie przepisów obowiązujących na przejazdach kolejowych (dotychczas 0 punktów). Obecnie wielu kierowców wobec braku konsekwencji (tj. punktów) decyduje się, mimo opuszczonych półzapór, na przejeżdżanie przez przejazd kolejowy przed nadjeżdżającym pociągiem.
Dodano naruszenie polegające na niezatrzymaniu pojazdu w związku ze znakiem B 20 (STOP), który ma niewątpliwie szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa w ruchu, przypisując mu 2 punkty.
Podwyższono z 3 do 5 liczbę punktów przewidzianych za naruszenie zakazu cofania na drodze ekspresowej lub autostradzie. Podyktowane jest to m.in. wzrostem dopuszczalnej prędkości na takich drogach, w związku z czym naruszenie zakazu cofania stwarza potencjalnie większe zagrożenie bezpieczeństwa.
Liczbę 5 punktów przewidziano za korzystanie z telefonu komórkowego w niedozwolony sposób (dotychczas 0 punktów).
Z 1 do 4 wzrasta liczba punktów przewidzianych za przewożenie pasażerów bez pasów bezpieczeństwa lub bez kasków.
Istotne z punktu widzenia kierowców jest wprowadzenie liczby 2 punktów przewidzianych za wjeżdżanie na skrzyżowanie, jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy (dotychczas 0 punktów). Takie zachowania powodują utrudnienie lub wręcz tamowanie ruchu na skrzyżowaniach, co częstokroć początkuje tworzenie się ogromnych zatorów ulicznych, zwłaszcza w godzinach szczytu komunikacyjnego.
3 punkty karne grożą za zakrywanie świateł, oznaczeń oraz tablic rejestracyjnych (dotychczas 0 punktów). W związku z wdrażaniem centralnego systemu nadzoru nad ruchem drogowym szczególne znaczenie ma zapewnienie widoczności oznaczeń pojazdu, zwłaszcza tablic rejestracyjnych; światła pojazdu (zwłaszcza z tyłu) często są zakrywane przez niewłaściwe umieszczanie na pojazdach ładunków, w tym również rowerów.
NIE TYLKO SANKCJE
Należy jednak wyraźnie podkreślić, że zmiany rozporządzenia nie odnoszą się wyłącznie do zaostrzenia ,,sankcji” w tabeli punktów. W rozporządzeniu doprecyzowano i rozwinięto zagadnienia dotyczące sumowania punktów, gdy kierowca jednym czynem naruszył kilka przepisów ruchu drogowego. Co do zasady utrzymano ogólną regułę, że w razie dopuszczenia się jednym czynem kilku naruszeń przepisów ruchu drogowego, w ewidencji uwidaczniane są wszystkie naruszenia, przy czym za każde z nich przypisuje się odpowiednią liczbę punktów.
Wprowadzono jednak odstępstwa od tej reguły. W przypadku jednoczesnego naruszenia kilku znaków określających kierunek ruchu (np. znak B 2 „zakaz wjazdu”, znak F 10 ze strzałką wskazującą jazdę na wprost oraz znak poziomy P 8a) niezastosowanie się do tej organizacji ruchu wiąże się z jednoczesnym naruszeniem kilku znaków, ale w istocie dotyczy to jednej sytuacji, a więc nie ma uzasadnienia, aby przypisywać punkty za każdy z naruszonych znaków.
Podobna sytuacja występuje przy używaniu świateł zewnętrznych. Nie ma uzasadnienia dodawanie punktów za jazdę bez wymaganych świateł po zwykłej drodze i dodatkowo punktów za jazdę po tej samej drodze w tunelu.
Regulacja ta będzie miała zastosowanie w przypadku zarejestrowania przy użyciu wideorejestratora kierującego pojazdem jadącego z niedopuszczalną prędkością w sytuacji, gdy na danym odcinku drogi obowiązują zróżnicowane limity prędkości (wynikające np. ze znaku drogowego oraz przepisów ustawy). W takim przypadku punkty zostaną przypisane za naruszenie, któremu przypisano największą liczbę punktów.
Miejsca, w których zabrania się wyprzedzania, są zazwyczaj oznakowane poprzez jednoczesne zastosowanie znaków pionowych i poziomych, m.in. B 25 (zakaz wyprzedzania) i P 4 (linia podwójna ciągła). Ponadto zakaz wyprzedzania w tych miejscach wynika niejednokrotnie również z przepisów ustawy. W praktyce nieprawidłowe wykonanie tego manewru skutkowało dotychczas naliczeniem punktów za każdy z naruszonych znaków czy też przepisów, gdy w istocie mieliśmy do czynienia z jednym manewrem, z jedną niewłaściwie podjętą decyzją. Wprowadzono zatem wyjątek, że w przypadku nieprawidłowego wyprzedzania tego samego pojazdu albo kolumny rowerów, wózków rowerowych lub kolumny pieszych, do ewidencji wpisuje się jedynie to naruszenie, któremu przypisano największą liczbę punktów.
NIE KAŻDY ROWERZYSTA JEST KIEROWCĄ
Zrezygnowano również z ewidencjonowania rowerzystów posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi. Należy pamiętać, że od osoby, która ukończyła 18 lat, nie wymaga się uprawnień do kierowania rowerem. Tym samym nie każdy rowerzysta jest kierowcą (tj. posiada uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym) i podlega ewidencji oraz konsekwencjom wynikającym z przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów.
Ponadto wykreślono kod E06 (przekroczenie prędkości od 6 do 10 km/h – dotychczas 1 punkt). Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku pomiaru urządzeniami rejestrującymi – uwzględnia się tolerancję błędu do 10 km/h, a więc jedynie w przypadku ręcznego miernika prędkości możliwe jest pociągnięcie do odpowiedzialności kierującego, który przekroczył dopuszczalną prędkość w granicach do 10 km/h. W celu ujednolicenia sposobu postępowania wobec kierowców naruszających przepisy dotyczące dopuszczalnej prędkości, bez względu na sposób, w jaki dokonano pomiaru, zasadne było dokonanie powyższej zmiany.
Zmiany rozporządzenia to także kolejny krok w ochronie osób niepełnosprawnych. W tabeli dodano nowe naruszenie, polegające na nieuprawnionym korzystaniu z miejsc postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, przypisując mu 5 punktów, co wpisuje się nie tylko w działania mające na celu ochronę praw osób niepełnosprawnych, ale też nawiązuje do regulacji zawartych w tzw. taryfikatorze, w którym przewidziano za takie zachowania mandat karny w wysokości 500 zł.
mł. insp. Leszek Jankowski
radca BRD KGP