Sześć tematów priorytetowych – obraz zagrożeń w 2025 r.
Polska objęła przewodnictwo w LEWP-Police w ważnym dla bezpieczeństwa wewnętrznego UE okresie. Podczas jedenastu głównych posiedzeń, kilku spotkań eksperckich i doradczych państwa członkowskie omawiały zarówno kwestie przemytu broni, handlu ludźmi czy narkotykami oraz ochrony dzieci w internecie (CSAM), jak i nowe zagrożenia, w tym operacje hybrydowe czy przestępczość cybernetyczną.
Efektem podjętych starań było opracowanie, zatwierdzenie i formalne przyjęcie konkluzji Rady UE przed zakończeniem prezydencji Polski w następujących kwestiach:
I. Zagrożenia związane z bronią palną i materiałami pirotechnicznymi, w tym replikami broni czarnoprochowej, drukiem 3D, fałszywą bronią oraz przemytem z obszarów objętych konfliktem zbrojnym, zwłaszcza z Ukrainy, zostały szczegółowo przeanalizowane – konkluzje mają istotne znaczenie w kontekście nasilających się zagrożeń, będących efektem nielegalnego obrotu bronią, i przyczynią się do ograniczenia działalności zorganizowanych grup przestępczych.
II. Handel ludźmi (THB), ze szczególnym uwzględnieniem skutków wojny na Ukrainie, był przedmiotem intensywnych konsultacji z państwami członkowskimi oraz sektorem prywatnym, w tym platformami cyfrowymi – konkluzje podkreślają potrzebę zacieśnienia współpracy oraz intensyfikacji działań przeciwko handlowi ludźmi.
III. Zagrożenia CBRN-E podczas wydarzeń masowych, analizowane m.in. w ramach inicjatywy „Safe Stadium” i spotkania ekspertów LEWP MSE, doprowadziły do przygotowania konkluzji Rady UE, które zostały zatwierdzone przez COREPER już w maju 2025 r. – konkluzje wzywają do intensyfikacji wspólnych ćwiczeń, poprawy procedur zarządzania kryzysowego oraz wymiany najlepszych praktyk między służbami.
Jednocześnie prowadzono intensywne prace w kwestiach:
• zagrożeń wynikających z wykorzystywania przedpłaconych kart SIM przez grupy przestępcze – Polska przedstawiła własne doświadczenia z obowiązkową rejestracją tych kart, co doprowadziło m.in. do obniżenia liczby fałszywych alarmów bombowych;
• infiltracji UE przez zorganizowane grupy przestępcze (OCG), w tym grupy rosyjskojęzyczne i południowoamerykańskie – w kontekście rosyjskiej agresji ten temat zyskał dodatkowy wymiar związany z bezpieczeństwem strategicznym;
• operacji hybrydowych, które były tematem spotkania z udziałem ekspertów z OSW, PISM, PPBW, Europolu i Interpolu – analizy wskazały na narastające zagrożenie ze strony rosyjskich działań dezinformacyjnych, sabotażowych oraz ingerencji w infrastrukturę krytyczną.
Dokumentowanie i analiza – filar skutecznego przewodnictwa
Polska prezydencja przygotowała sześć raportów podsumowujących, w tym analizy dotyczące nielegalnego obrotu bronią, wykorzystania kart SIM, handlu ludźmi oraz wdrażania zaleceń Rady (UE) 2022/915 w zakresie współpracy transgranicznej (CROLEC). Do ich opracowania wykorzystano co najmniej 12 dokumentów dyskusyjnych i kwestionariuszy, które ustrukturyzowały rozmowy i umożliwiły zebranie opinii państw członkowskich.
Podsumowanie: bezpieczeństwo UE = wspólna odpowiedzialność
Polska prezydencja w LEWP-Police od stycznia do czerwca 2025 r. wykazała się wysokim poziomem zaangażowania i profesjonalizmu podczas organizacji posiedzeń, promując kluczowe inicjatywy służące wzmocnieniu bezpieczeństwa Unii. Finalizacja konkluzji w trzech obszarach potwierdza skuteczność prezydencji w prowadzeniu negocjacji i osiąganiu konsensusu.
Dla ekspertów ds. bezpieczeństwa i szerszej opinii publicznej jasne jest jedno – współczesne zagrożenia mają charakter wielowymiarowy i transgraniczny, a skuteczne przeciwdziałanie im wymaga zarówno solidnych podstaw prawnych, jak i ścisłej kooperacji. Polska, obejmując rolę lidera w LEWP, pokazała, że potrafi skutecznie koordynować wysiłki państw członkowskich w jednym z najważniejszych obszarów współpracy europejskiej.
BMWP KGP
zdj. BMWP KGP