Wśród prelegentów znaleźli się policjanci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, przedstawiciele Państwowego Instytutu Badawczego (NASK) i firmy Google i środowiska adwokackiego oraz psycholog. Zagadnienia poruszane podczas konferencji stanowią wyzwanie, z jakim coraz częściej mierzą się młodzi ludzie aktywnie korzystający z sieci. Głównym problemem jest mowa nienawiści, której definicja nie jest jednoznaczna. Za mowę nienawiści uważa się rozpowszechnianie czy usprawiedliwianie nienawiści i dyskryminacji, ale też przemocy wobec konkretnych osób, grup czy mniejszości. O tym, jak szerokie to zagadnienie, a także o doświadczeniach i współpracy z Policją mówiła przedstawicielka środowiska adwokackiego. Z kolei policjant z CBZC przedstawił zadania i sposób działania biura oraz przybliżył zakres współpracy z podmiotami zewnętrznymi. W kolejnym panelu poprowadzonym przez funkcjonariusza CBZC Wydział w Kielcach przedstawiono trzy historie młodych ludzi, którzy cierpieli z powodu cyberprzemocy. Pozorna anonimowość w sieci jest mitem, przypomniał policjant, kończąc panel retorycznym pytaniem – Jeśli czegoś nie wolno robić w realu, dlaczego godzisz się na to w internecie?
O roli mediów społecznościowych w rozprzestrzenianiu mowy nienawiści traktowała prelekcja przedstawicieli NASK przygotowana na podstawie zgłoszeń treści zawierających mowę nienawiści, które trafiły do zespołu Dyżurnet.pl. Poruszono też kwestie zmian prawnych związanych z aktem o usługach cyfrowych. Zwrócono uwagę na rolę podmiotów sygnalizujących potrzebę zgłaszania i usuwaniu nielegalnych treści. Specjaliści Google’a opowiedzieli o darmowych narzędziach internetowych do przeciwdziałania cyberprzestępczości, a psycholog o komunikacji bez przemocy, budowaniu wizerunku i wzroście zaufania społecznego do Policji i Straży Granicznej.
KCh
zdj. autor