Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Cyfrowa transformacja kształcenia kadr policyjnych w Szkole Policji w Katowicach

W marcu 2020 roku pandemia COVID-19 wymusiła wprowadzenie restrykcji w szkolnictwie policyjnym. W połowie marca podjęto decyzję o zawieszeniu realizacji zajęć w trybie stacjonarnym. W celu zachowania ciągłości szkolenia konieczne stało się wdrożenie systemu nauczania zdalnego.

W ramach podjętych działań zmieniono wówczas organizację pobytu słuchaczy w jednostkach oraz opracowano procedury prowadzenia zajęć online (z wykorzystaniem Webex Meetings). Lata 2020–2022 stały się czasem intensywnego rozwoju kompetencji cyfrowych w Policji. Ewaluacja przeprowadzona wśród słuchaczy potwierdziła konieczność dalszej profesjonalizacji metod online. W odpowiedzi na współczesne wyzwania i postępującą cyfryzację Szkoła Policji w Katowicach reformuje system szkolenia, zastępując tradycyjne metody elastycznymi i innowacyjnymi rozwiązaniami.

E-learning

W formacji liczącej ponad 110 tysięcy funkcjonariuszy zdolność do efektywnego i szybkiego dostarczania szkoleń zawodowych oraz kursów specjalistycznych stanowi krytyczny element systemu bezpieczeństwa państwa. Dotychczasowy model, z dominującym udziałem formy stacjonarnej, generował wyzwania logistyczne, w tym konieczność zapewnienia bazy noclegowej, co często skutkowało wydłużeniem okresu oczekiwania na rozpoczęcie kursów do wielu miesięcy.

Odpowiedzią na te deficyty jest strategiczne wdrożenie zaawansowanej formuły e-learningowej bazującej na platformie Moodle. Stanowi ona uznane na arenie międzynarodowej narzędzie, powszechnie wykorzystywane w sektorze edukacji wyższej i doskonalenia zawodowego. To rozwiązanie nie tylko ekspansywnie zwiększa potencjał szkoleniowy formacji, lecz także umożliwia indywidualizację tempa nauki i bieżące dostosowywanie treści programowych do dynamicznych realiów służby.

Przełomowym etapem w cyfrowej modernizacji Policji było uruchomienie Centralnego Modułu Nauczania Zdalnego (CeMNaZ). Projekt ten jest efektem kooperacji między Szkołą Policji w Katowicach, Biurem Koordynacji Postępowań Kwalifikacyjnych i Szkolenia Policji KGP oraz Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości.

CeMNaZ, zaimplementowany wraz z infrastrukturą Moodle, umożliwia realizację procesu dydaktycznego w sposób wysoce interaktywny i elastyczny. Funkcjonariusze uzyskali możliwość kształcenia się w dowolnej lokalizacji w kraju, z dostosowaniem harmonogramu nauki do indywidualnych możliwości operacyjnych. W ramach lokalnego doskonalenia zawodowego grupa nauczycieli policyjnych przeszła specjalistyczne szkolenie. Kadra ta obecnie nie tylko prowadzi zajęcia, lecz także autonomicznie kreuje zaawansowane multimedialne materiały dydaktyczne. Inauguracyjnym przedsięwzięciem w tej nowej formule był kurs specjalistyczny dla opiekunów realizujących zadania związane z adaptacją zawodową policjantów w okresie służby przygotowawczej o oznaczeniu kodowym ONP-e-1/25. Otrzymał on bardzo pozytywną opinię, zarówno w aspekcie merytorycznym, jak i technicznym. Na szczególną aprobatę słuchaczy zasłużyły wysoka jakość przygotowania materiałów, profesjonalny udział narratora lektorskiego oraz atrakcyjność formy przekazu, co jednoznacznie potwierdza sukces wdrożonych rozwiązań.

Innowacyjna metodyka

Wdrożenie kursów e-learningowych oparło się na zasadzie aktywnego zaangażowania słuchaczy z eliminacją możliwości biernej asymilacji treści. W procesie dydaktycznym instrumentarium aktywizujące jest szeroko wykorzystywane, stymulując uczestników do samodzielnej refleksji oraz rozwiązywania postawionych problemów.

Do kluczowych mechanizmów aktywizujących należą:

• testy wielokrotnego wyboru: umożliwiają natychmiastową ewaluację postępów i zdobytej wiedzy, zapewniając szybką informację zwrotną;

• krzyżówki tematyczne: wymagają analitycznego myślenia oraz umiejętności kojarzenia faktów z różnych obszarów merytorycznych;

• interaktywne rozsypanki: rozwijają logiczne sekwencjonowanie i skutecznie utrwalają fundamentalne pojęcia.

System szkoleniowy jest zaprojektowany tak, aby wymuszać skupienie, samodzielność oraz rzeczywiste przyswajanie wiedzy, a aktywność słuchaczy jest bezpośrednio premiowana natychmiastowym dostępem do kolejnych modułów programowych.

Zaawansowane instrumenty tworzenia treści

Do kreowania wysokiej jakości materiałów dydaktycznych Szkoła Policji w Katowicach wykorzystuje najnowocześniejsze narzędzia cyfrowe, co gwarantuje profesjonalizm i estetykę przekazu. Implementowane instrumenty obejmują:

Ponadto, w celu maksymalizacji dostępności wiedzy i wsparcia elastycznego trybu nauki, uczestnicy kursów mają zapewniony nieograniczony dostęp do: specjalistycznego słownika pojęć, baz aktualnych aktów prawnych oraz komplementarnych materiałów w formacie PDF lub udostępnianych do pobrania za pośrednictwem kodów QR.

MOODLE

Funkcjonalność platformy Moodle została z powodzeniem rozszerzona o obszar ewaluacji i weryfikacji wiedzy słuchaczy. Przykładem jest zastosowanie jej do przeprowadzenia egzaminu końcowego w ramach szkolenia zawodowego podstawowego w ramach Jednostki Modułowej 02 Jednostki Szkolnej 10 Kluczowe Punkty Nauczania 32, tj. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu pełnienia służby oraz podejmowanie interwencji. Przeprowadzanie interwencji oraz postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.

Ponadto platforma Moodle jest także wykorzystywana w zakresie testu osiągnięć w ramach Jednostki Modułowej 05 Jednostki Szkolnej 04–05 Kluczowe Punkty Nauczania 17, tj. Podejmowanie działań wobec uczestników ruchu drogowego. Wykonywania podstawowych czynności na miejscu zdarzenia drogowego. Kontrola uczestników ruchu drogowego.

W tym celu kadra dydaktyczna Szkoły Policji w Katowicach podjęła wysiłek stworzenia i implementacji bazy pytań testowych jednokrotnego wyboru bezpośrednio w środowisku platformy. Czas i zasoby zaangażowane w opracowanie egzaminu w formie cyfrowej zostały szybko zrekompensowane. Zastosowanie Moodle pozwoliło na natychmiastowe generowanie wyników, co skróciło okres oczekiwania słuchaczy na ogłoszenie rezultatów.

Implementacja w konkursach i perspektywy rozwoju

Narzędzie MOODLE zostało także wykorzystane podczas finału XV Ogólnopolskich Zawodów Policjantów Dzielnicowych „Dzielnicowy Roku”, zorganizowanych 21–24 października 2025 r. Uczestnicy rozwiązywali testy sprawdzające wiedzę z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz znajomości specyfiki służby dzielnicowego. Możliwość natychmiastowej ewaluacji i porównania osiągnięć zawodników przyczyniła się do znaczącego podniesienia efektywności i płynności zawodów.

Podobny schemat implementacji zastosowano podczas finału V Ogólnopolskiego Turnieju Służby Dyżurnej Jednostek Organizacyjnych Policji, który odbył się w Szkole Policji w Katowicach 19–21 listopada 2025 r. W trakcie tego wydarzenia platforma Moodle posłużyła do precyzyjnej weryfikacji wiedzy rywalizujących funkcjonariuszy, koncentrując się na problematyce związanej z działaniem policjantów na stanowisku kierowania.

Zaawansowana funkcjonalność środowiska Moodle umożliwiła określenie nie tylko liczby poprawnych odpowiedzi udzielonych przez uczestników w teście wiedzy składającym się z 60 pytań, lecz także dokładny pomiar czasu poświęconego na rozwiązanie testu. Aspekt czasowy stanowił w tej rywalizacji drugie kluczowe kryterium decydujące o ostatecznej kolejności zajmowanych miejsc, co podniosło rangę i obiektywizm przeprowadzonej konkurencji.

W Szkole Policji w Katowicach obecnie trwają intensywne prace mające na celu ekspansję zastosowania platformy Moodle na kolejne obszary szkoleniowe zarówno w ramach szkolenia zawodowego podstawowego, jak i kursów specjalistycznych.

Transformacja cyfrowa

Do roku 2024 ewaluacja teoretyczna była przeprowadzana w tradycyjnej formie papierowej. Proces ten każdorazowo wymagał dużego przygotowania: drukowania zestawów testowych oraz arkuszy odpowiedzi, a także manualnej weryfikacji przez nauczycieli policyjnych. Wysoka dynamika zmian w aktach prawnych wymuszała konieczność regularnego aktualizowania treści testów i ich ponownego druku. Przy rosnącej liczbie organizowanych szkoleń i znacznej frekwencji uczestników system manualny generował znaczące obciążenie organizacyjne i był wysoce czasochłonny. Odpowiedzią na te deficyty stała się implementacja platformy Moodle w Szkole Policji w Katowicach.

Cyfrowa formuła egzaminowania

Od ponad roku egzamin teoretyczny w zakresie interwencji jest realizowany wyłącznie za pośrednictwem platformy Moodle. Platforma automatycznie sprawdza poprawność udzielonych odpowiedzi, kalkuluje wynik oraz generuje ocenę. Informacja zwrotna jest przekazywana słuchaczowi niezwłocznie po zakończeniu procedury. Wdrożenie Moodle umożliwiło skrócenie czasu trwania i weryfikacji egzaminów o ponad 50 proc. przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej rzetelności i obiektywizmu oceny.

Inwestycja w profesjonalizm

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 unaoczniła strategiczne znaczenie przygotowania systemu edukacji służb mundurowych na potencjalne sytuacje kryzysowe. Implementacja ogólnokrajowych restrykcji epidemiologicznych fundamentalnie ograniczyła możliwości realizacji stacjonarnych form szkoleniowych, skutkując kumulacją zaległości w procesie kształcenia kadry. Dziś, dzięki wdrożonym innowacjom, szkolenia mogą się odbywać niezależnie od istniejących barier lokalizacyjnych, logistycznych czy epidemiologicznych. Takie rozwiązanie stanowi istotną wartość strategiczną zarówno z perspektywy maksymalizacji efektywności dydaktycznej, jak i gwarancji bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.

Przyszłość kształtowana dziś

Nowoczesność i powszechna dostępność – te dwie zasady najlepiej definiują skalę przemian zachodzących w szkolnictwie policyjnym. Policja demonstruje, że wprowadzanie innowacji jest możliwe i wysoce uzasadnione. Reformy te przyczyniają się do znaczącej poprawy jakości i dostępności szkoleń, zwiększają ogólną efektywność formacji, jednocześnie szanując i kontynuując tradycje policyjnej edukacji. Implementacja Centralnego Modułu Nauczania Zdalnego (CeMNaZ) wykracza poza ramy zwykłego projektu edukacyjnego – jest to strategiczna inwestycja w podnoszenie profesjonalizmu, kompetencji oraz operacyjnej gotowości służb na wyzwania, które niesie ze sobą XXI wiek.

Polska edukacja policyjna rozpoczyna nowy rozdział swojej historii. To dzięki zaangażowaniu, specjalistycznej wiedzy i pasji kadry dydaktycznej, zaawansowane technologicznie kształcenie funkcjonariuszy staje się faktem, a transformacja przyszłości służby dokonuje się na naszych oczach.

podkom. Rafał Kopeć, podkom. Michał Mikołajczyk, podkom. Grzegorz Waleczek, asp. szt. Dariusz Napierała

Szkoła Policji w Katowicach

zdj. SP w Katowicach