Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

Wyprawa na Nordkapp 2025

Przygotowania do wyprawy rozpoczęły się na początku 2025 r. Ze względu na sytuację za wschodnią granicą Polski/UE, wykluczono możliwość jazdy przez terytorium Federacji Rosyjskiej – przejazd z Estonii do Finlandii musiał odbyć się promem. Planowana trasa wiodła z Polski przez Litwę, Łotwę, Estonię, Finlandię, Norwegię na Nordkapp, a następnie dalej przez Norwegię i Szwecję, opcjonalnie Danię i Niemcy, do Polski.

W wyprawie wzięło udział 12 uczestników, w tym dwie panie – pełniący służbę i emeryci Policji i Straży Granicznej, zrzeszeni w Right Riders Katowice (jedna osoba), Radom (dwie osoby), Warszawa (siedem osób) oraz dwie zaprzyjaźnione osoby spoza klubów Right Riders (żołnierz Sił Zbrojnych RP wraz z małżonką). Uczestnicy wyprawy podróżowali dziesięcioma motocyklami wspieranymi przez busa transportującego dodatkowe bagaże oraz sprzęt biwakowy, gdyby zaszła potrzeba nocowania na łonie natury.

Początek wyprawy, 11 lipca 2025 r. ok. 8.00 na stacji benzynowej w podwarszawskiej Zielonce, zapowiadał się nieciekawie. Z nieba lała się woda i przejazd z Zielonki na Litwę odbył się niemal w całości w deszczu. Odmiana pogody nastąpiła na Litwie, gdzie uczestnicy wyprawy, w okolicach Poniewieża, spotkali się ze swoimi kolegami z Litewskiej Sekcji IPA. Po serdecznym powitaniu grupa wzmocniona o dwóch litewskich motocyklistów (na dwóch motocyklach) skierowała się na Łotwę, gdzie wszyscy razem zwiedzili osiemnastowieczny pałac w Rundale1 oraz przyległe do niego ogrody. Uczestnicy wyprawy Nordkapp 2025 kontynuowali podróż do Norwegii, a koledzy z Litwy wrócili do domu2.

Pierwszy nocleg (11/12.07.2025 r.) wypadł w okolicach Rygi na Łotwie, skąd następnego dnia uczestnicy wyprawy udali się do Tallina w Estonii. Prom odpływał rankiem kolejnego dnia, więc znalazł się czas na zwiedzanie Tallina i skosztowanie regionalnych potraw. Wśród dań królowały potrawy z łosia. A na ulicach Tallina przedstawiciele IPA – Sekcja Polska spotkali między innymi swoich kolegów z estońskiej policji patrolujących ulice miasta, którzy bezbłędnie rozpoznawali i kojarzyli logo IPA.

Odkrywanie Finlandii

13 lipca to przeprawa promem do Helsinek i wizyta w Moottoripyörämuseo3 – fińskim muzeum motocykli oraz na skoczni w Lahti, gdzie swoje sukcesy odnosił Adam Małysz. Tego samego dnia grupa dotarła do miejscowości Tampere, nazywanej Manchesterem Finlandii w związku z faktem, że to miasto jest jednym z największych ośrodków przemysłowych w kraju. 14 lipca uczestnicy wyprawy zwiedzili Oulu – największe fińskie miasto leżące poza Finlandią Południową, szóste pod względem liczby ludności miasto Finlandii, stanowiące ważny port Zatoki Botnickiej i będące znanym miastem uniwersyteckim. Wyczekiwanym celem (choć pośrednim w drodze na Nordkapp) było Rovaniemi i znajdująca się tam Wioska Świętego Mikołaja, do której wyprawa dotarła 15 lipca.

Pierwszy nocleg po przekroczeniu koła podbiegunowego wypadł w miejscowości Sirkka w Finlandii, gdzie – parafrazując stary dowcip – nie tylko fiordy jadły z ręki uczestników wyprawy, lecz także renifery, które przechadzały się po ulicach i między stolikami w przyhotelowym restauracyjnym ogródku.

Daleka północ

17 lipca 2025 r. to dzień udanego szturmu na Nordkapp. Motocyklistom cały czas towarzyszył tak porywisty wiatr, że ważące od ok. 200 do ok. 400 kg motocykle, niejednokrotnie były przesuwane przez gwałtowne podmuchy o metr czy półtora na asfalcie. Kolejny dzień to wizyta w muzeum Alta – Światowym Centrum Dziedzictwa Sztuki Naskalnej, gdzie można podziwiać ryty i malowidła naskalne, z których najstarsze mają ponad 7000 lat. Miejsce to – sztuka naskalna w Alcie – zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO7.

Nocleg z 18 na 19 lipca 2025 r. wypadł w miejscowości Olderdalen, w miejscu z widokiem na wody fiordu Lyngen. 19 lipca 2025 r. to przede wszystkim wizyta przy pomniku marynarzy ORP Grom w Narviku i oddanie hołdu bohaterom tamtych wydarzeń. 20 lipca 2025 r. to podróż przez przepiękne Lofoty aż do Sørvågen. Następnego dnia z pobliskiego Moskenes uczestnicy wyprawy przeprawili się na kontynent do Bodo i skierowali na nocleg do miejscowości o ciekawie brzmiącej nazwie: Mo i Rana, która stanowi początek (lub koniec) przepięknej szwedzkiej Niebieskiej Drogi (Blå Vägen) – malowniczej trasy motocyklowej biegnącej wzdłuż rzeki Ume. Przemieszczając się tą trasą, można podziwiać widoki – dziewicze lasy, rozlewiska oraz górzyste krajobrazy rezerwatu Vindelfjällen, z kulminacją w dolinie Stykerskalet. Uczestnicy wyprawy mieli przyjemność podróżować tą trasą mniej więcej do połowy jej całkowitej długości, tj. do miejscowości Storuman.

23 lipca 2025 r. na stacji benzynowej w miejscowości Vilhelmina w Szwecji doszło do niespodziewanego, ale miłego spotkania ze szwedzkim właścicielem zabytkowego forda fairlane. Barwy zabytkowego pojazdu odpowiadały kolorystyce suzuki boulevarda jednego 
z uczestników wyprawy. Uzupełnieniem spotkania była wizyta w Gammelgården, w Mat Nostalgi i Viksjö8, niezwykłym sklepie ze starociami, w którym jego właściciele połączyli restaurację serwującą przepyszne burgery i kebaby z frytkami z muzeum pojazdów i rzeczy starych oraz sklepem z pamiątkami i starociami. Ostatni nocleg w Szwecji z 23 na 24 lipca grupa spędziła na kempingu nad jeziorem Florsjon, a 24 lipca 2025 r. podróżnicy zaokrętowali się na polskim promie do Gdańska – rejs trwał prawie 18 godzin.

W trakcie wyprawy jej uczestnicy przejechali około sześciu tysięcy kilometrów, odwiedzając po drodze Litwę, Łotwę, Estonię, Finlandię, Norwegię i Szwecję oraz osiągając w trudnych warunkach pogodowych przylądek Nordkapp. Podróż była okazją do zdobycia wielu nowych doświadczeń życiowych, nawiązywania kontaktów i przyjaźni, również międzynarodowych, oraz doskonalenia umiejętności jazdy motocyklem. Ponadto motocyklowa wyprawa Nordkapp 2025, zwracająca na siebie powszechną uwagę dzięki zwartemu szykowi motocyklowemu i charakterystycznym znakom identyfikującym grupę (wyprawowe koszulki i naklejki oraz klubowe flagi i kamizelki motocyklowe z logo IPA), niewątpliwie przyczyniła się do promocji IPA jako organizacji międzynarodowej oraz bezpośrednio IPA – Sekcja Polska w całej Skandynawii.

Right Riders

W ramach IPA – Sekcja Polska, w strukturze Stołecznej Grupy Wojewódzkiej, funkcjonuje Region (klub motocyklowy) Right Riders Warszawa. Powstał 9 czerwca 2009 r. i początkowo funkcjonował pod nazwą Knight Riders Chapter, a od 24 marca 2011 r. pod ww. aktualną nazwą. Obecnie Right Riders w Polsce to federacja równoprawnych klubów tej nazwy z Katowic, Radomia, Rawy Mazowieckiej i Warszawy.

Zgodnie ze statutem „International Police Association” (Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji) – Sekcja Polska4 członkami Right Riders są obecni i byli funkcjonariusze Policji i Straży Granicznej.

W miejscu zarezerwowanym na godło klubu na motocyklowych kamizelkach członków Right Riders znajduje się logo IPA z czytelnym motto Servo per Amikeco, co wyróżnia ich spośród braci motocyklowej spoza międzynarodowego stowarzyszenia policji. Ma to również podkreślać i przypominać, że członkowie tych klubów propagują wspólne wyjazdy i spotkania motocyklistów, w szczególności ze środowisk mundurowych, w imię hasła Servo per Amikeco5 – „Służba poprzez przyjaźń”6.

Relacje filmowe z wyprawy Nordkapp 2025 autorstwa nadkom. Piotra Jakubca, wiceprezydenta Right Riders Katowice, są dostępne na klubowej stronie Right Riders Katowice, a opisy tworzone przez Urszulę Częstochowską z Right Riders Warszawa wraz ze zdjęciami – na stronie warszawskiego klubu.

Sylwester Smoleński

nr orcid: 0000-0002-3450-0172 afiliacja: Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie

zdj. autor, Anna Ziółkowska

1.  https://rundale.net/ [dostęp: 31.07.2025 r.].
2.  https://ipa.lt/susitikimas-su-kolegomis-baikeriais-is-lenkijos/ [dostęp: 31.07.2025].
3.  https://www.moottoripyoramuseo.fi/ [dostęp: 1.08.2025 r.].
4.  https://ipapolska.pl/statut-ipa-polska/ [dostęp: 30.07.2025 r.].
5.  https://www.rightriders.com.pl/index.php/klub [dostęp: 30.07.2025 r.].
6.  https://www.ipa-international.org/About [dostęp: 30.07.2025 r.].
7.  https://www.altamuseum.no/.
8.  http://matonostalgi.se/ [dostęp: 1.08.2025 r.].