Wzięli w nim udział I zastępca Komendanta Głównego Policji nadinsp. Roman Kuster, prezes Telewizji Puls Dariusz Dąbski, prezes fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem” Erin Dąbska, szefostwo Komendy Głównej Policji, Komendy Stołecznej Policji, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, środowisko funkcjonariuszy polskiej Policji, aktorzy serialu „Lombard. Życie pod zastaw” oraz seniorzy.
Data nieprzypadkowa, bo właśnie 21 stycznia w Polsce jest obchodzony Dzień Babci, a dzień później Dzień Dziadka. A to właśnie troska o bezpieczeństwo seniorów przyświeca akcji #ZnamTeNumery, którą zainicjowały Telewizja Puls, Komenda Główna Policji, Fundacja Telewizji Puls „Pod Dębem” ze wsparciem aktorów z „Lombardu”.
Podczas oficjalnej części uroczystości padły ważne słowa m.in. na temat idei akcji. Jako pierwszy zabrał głos Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls: „Jesteśmy stacją komercyjną i nie mamy misji zapisanej w naszej koncesji, ale ta jest zapisana w naszych genach, dlatego, że jesteśmy w każdym polskim domu i bycie w każdym polskim domu zobowiązuje. Ten obowiązek chcemy wypełniać jak najlepiej. Przy tej okazji staramy się pomagać Policji nie tylko w informowaniu o tym, jak nie dać się oszukać, ale też w budowaniu jeszcze większego zaufania do munduru. Wspólnie ze scenarzystami i producentami naszych seriali cały czas będziemy podkreślać ten aspekt, żeby mieć zaufanie do Policji, szanować Policję i żeby Policja miała należyte miejsce w społeczeństwie, na które zasługuje. Obiecuję, że my ze swojej strony będziemy robić wszystko, żeby ta akcja, jak i inne, miały jak największy zasięg”.
Następnie I zastępca Komendanta Głównego Policji nadinsp. Roman Kuster powiedział: „Bardzo dziękuję za te «wykręcane numery». Jesteście państwo ambasadorami naszej dobrej policyjnej roboty, prewencyjnej roboty, żeby tych zdarzeń, oszustw metodą na wnuczka, na policjanta, tych tak zwanych numerów, które można komuś wykręcić, było jak najmniej. Tą akcją wpisaliście się w misję polskiej Policji «Pomagamy i chronimy». Wy nam pomagacie w tym, żebyśmy mogli dobrze chronić osoby przed różnymi zagrożeniami”.
Ogólnopolska kampania społeczna #ZnamTeNumery narodziła się w październiku 2023 r. z potrzeby serca, łącząc ogromne zasięgi Telewizji Puls z autorytetem, doświadczeniem i codzienną pracą polskiej Policji, misją fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”, która od 12 lat działa na rzecz seniorów. Kampanię promują aktorzy z „Lombardu”: Henryk Gołębiewski, Małgorzata Szeptycka, Dominik Dąbrowski, a w tym roku do grona ambasadorów dołączyła również Kinga Zawodnik – osobowość internetowa. Warto pamiętać, że już cztery odcinki w dwóch ostatnich sezonach (po dwa na sezon) były poświęcone zagadnieniu oszustw na tzw. legendę.
Na potrzeby akcji powstała strona https://znamtenumery.pl/, zaangażowane są również policyjne social media, a na stronach internetowych jednostek organizacyjnych Policji znajdują się zakładki do podstrony kampanii. Policjanci wykorzystują umieszczone na stronie internetowej plakaty, ulotki w formie plików graficznych, które mogą być drukowane i rozdawane seniorom podczas spotkań, oraz przygotowane spoty. Materiały dotyczące kampanii są przekazywane podmiotom zewnętrznym, z którymi Policja współpracuje.
14 listopada 2024 r. w Światowy Dzień Seniora rozpoczęła się kolejna odsłona kampanii pod hasłem „Emerytura na maxa”, która opierała się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI). Organizatorzy kampanii tym razem odgrywali zarówno rolę internetowego oszusta, jak i edukatora, uświadamiając w ten niestandardowy sposób, jak zaawansowane są możliwości sztucznej inteligencji i ostrzegając przed związanymi z nią potencjalnymi zagrożeniami. „Emerytura na maxa” to kontrolowany, wygenerowany prawie w pełni przez sztuczną inteligencję scam. Wideo miało na celu promowanie fałszywej oferty, podobnej do tych, na które często można się nabrać w internecie. W tym przypadku wykorzystano wizerunek znanego aktora Henryka Gołębiewskiego zachęcający do łatwego i szybkiego zysku. Ten sposób jest wykorzystywany przez przestępców, którzy doskonale znają nowe technologie.
Pierwszy etap „Emerytury na maxa” trwał do 20 listopada 2024 r. i był prowokacją polegającą na emisji w mediach grafiki i wideo ze scamem. Wszystkie osoby, które były zainteresowane ofertą, faktycznie mogły wejść na stronę tego produktu. W praktyce po wejściu na stronę www.emeryturanamaxa.pl użytkownicy automatycznie byli przekierowywani na stronę kampanii #ZnamTeNumery, gdzie zamiast kradzieży tożsamości czy pieniędzy otrzymywali informację, która może im pomóc uniknąć podobnych pułapek w przyszłości. Drugi etap trwał sześć tygodni i według danych Telewizji Puls kampania dotarła do 20 milionów osób.
Najnowsza odsłona kampanii #ZnamTeNumery – Emerytura na maxa – powstała ze wsparciem wielu partnerów. Są to: Polskie Koleje Państwowe S.A., Poczta Polska, firma reklamy zewnętrznej Jet Line, sieć Kin Helios, grupa IMS S.A., Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku, Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Radio Pogoda, Pogotowie medyczne Eskumed, wydawnictwo BAUER, Głos Seniora oraz ZUS, KRUS, sanatoria MSWiA oraz komunikacja miejska w wybranych miastach w Polsce, zaś patronami merytorycznymi są: Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Związek Banków Polskich, Fincert.pl Bankowe Centrum Bezpieczeństwa.
Walka z oszustwami dokonywanymi na szkodę seniorów jest jednym z głównych zadań w działaniach profilaktycznych ukierunkowanych na podnoszenie świadomości tej grupy odbiorców i ich rodzin. Rozwój nowoczesnej technologii, która w znacznym stopniu ułatwia nam codzienne życie, niesie za sobą również zagrożenia, tym bardziej pamiętajmy, że zdrowy rozsądek to najlepsza metoda na przestępców internetowych.
Podczas uroczystości zostały również omówione plany na przyszłość. Kampania będzie adresowana do młodszego pokolenia, które ma stanowić wsparcie dla osób w starszym wieku. Nadchodzi czas na międzypokoleniowe rozmowy na temat zagrożeń, jakie niesie za sobą technologia. Młodzież i dzieci, dla których internet jest środowiskiem naturalnym, to najlepsi nauczyciele swoich rodziców i dziadków w oswajaniu z siecią.
podinsp. Jacek Rybicki
Biuro Prewencji KGP
zdj. Krzysztof Chrzanowski