Strona główna serwisu Gazeta Policyjna

#ZnamTeNumery nagrodzone „TYTANOWYM OKIEM”

Podczas 52. Międzynarodowej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej kampania społeczna #ZnamTeNumery, zrealizowana przez Telewizję Puls, Komendę Główną Policji oraz Fundację „Pod Dębem”, ze wsparciem twórców i aktorów serialu „Lombard. Życie pod zastaw”, otrzymała nagrodę „Tytanowe Oko” w kategorii „Społeczna odpowiedzialność – produkcja lub kampania”.

To wyróżnienie podkreśla znaczenie działań profilaktycznych ukierunkowanych na ochronę osób starszych przed współczesnymi zagrożeniami, jakimi są oszustwa na tzw. legendę. O społecznej roli kampanii z Justyną Ganczarek, dyrektor sprzedaży i marketingu Telewizji Puls, rozmawia podinsp. Jacek Rybicki

Czym dla Telewizji Puls jest nagroda „Tytanowe Oko” w kategorii „Społeczna odpowiedzialność – produkcja lub kampania”?

Nagroda, którą Telewizja Puls otrzymała za kampanię #ZnamTeNumery, to dowód na to, że branża dostrzegła i doceniła nasz głos oraz pracę w słusznej sprawie. To także potwierdzenie, że komercyjna telewizja może realizować projekty o misyjnym charakterze. Dla mnie ogromne znaczenie miało również to, w jakim zacnym gronie nominowanych projektów się znaleźliśmy.

Jak narodził się pomysł na kampanię #ZnamTeNumery?

Wszystko zaczęło się od impulsu, burzy mózgów i poszukiwania sposobu, by wykorzystać ogromne zasięgi Telewizji Puls i potencjał popularnego serialu w potrzebnej społecznie sprawie. „Lombard. Życie pod zastaw” to serial kultowy, nagrodzony pięcioma Telekamerami Tele Tygodnia, uwielbiany zarówno przez młodszych, jak i starszych widzów. W połączeniu z Fundacją „Pod Dębem”, która od lat wspiera seniorów, oraz we współpracy z kluczowym partnerem – polską Policją, powstał przepis na wartościowy projekt, który narodził się z potrzeby serca: jak przestrzec seniorów i ich bliskich przed zagrożeniami czyhającymi w świecie cyfrowym i nie tylko. Przeraziła nas skala problemu, perfidii dokonywanych oszustw na najbardziej bezbronnej grupie społecznej – seniorach – więc postanowiliśmy działać.

Media komercyjne mają realny wpływ na kształtowanie postaw społecznych?

Zdecydowanie tak – odnoszę  wręcz wrażenie, że potrafią to robić bardzo skutecznie. Wiele z nich angażuje się w akcje społeczne, wspiera organizacje i inicjatywy o charakterze edukacyjnym. Dzięki szerokiemu zasięgowi media komercyjne mają realną moc kształtowania postaw i wpływania na świadomość społeczną.

Jakie cele przyświecały Pani przy tworzeniu tej kampanii – ważniejsza była edukacja czy emocjonalny przekaz?

Zawsze powtarzam, że najlepiej zapamiętujemy to, co wzbudza emocje. Nie chcemy straszyć – chcemy pokazywać konkretne sytuacje i ich konsekwencje, a w ten sposób edukować. Edukować przez wzbudzanie pozytywnych emocji i skojarzeń – mimo że problem jest poważny, a oszuści są coraz bardziej przebiegli.

W kampanii biorą udział aktorzy serialu „Lombard. Życie pod zastaw”. Jaka była ich rola i jak widzowie zareagowali na taką formę przekazu?

Nasi aktorzy bez chwili wahania zgodzili się zostać ambasadorami kampanii. Chcą działać w słusznej sprawie, czują wagę problemu i umieją tak wykorzystać swoją serialową popularność, aby dotrzeć z przekazem do swoich fanów – widzów „Lombardu”. Założyliśmy, że jeżeli serialowy „Beton” z „Lombardu” będzie ich ostrzegał z ekranu o tym, aby nie klikali w podejrzane linki, nie przekazywali oszczędności życia osobom postronnym, to przekaz będzie mocny, czytelny i wiarygodny. Równolegle ze startem kampanii, od 2023 r., w każdym sezonie „Lombardu” mamy specjalny odcinek poświęcony tematom bezpieczeństwa i kampanii #ZnamTeNumery. Wiemy, ze nasi widzowie je lubią.

Jak Pani ocenia współpracę z Biurem Prewencji Komendy Głównej Policji – w jaki sposób doświadczenia Policji przełożyły się na wiarygodność przekazu?

Przede wszystkim dzięki współpracy z Biurem Prewencji KGP mamy dostęp do bieżących danych na temat skali i rodzajów oszustw, więc działamy na „konkrecie”. Policja wie, jak dotrzeć do seniorów, współpracuje z wieloma instytucjami, które również wspierają kampanię, wreszcie – nadaje jej wiarygodności. Dzięki połączeniu wiedzy i doświadczenia policjantów oraz wizerunku i zasięgów Pulsu udało nam się stworzyć efektywną, zauważalną kampanię.

Czy Telewizja Puls zauważyła wzrost zainteresowania widzów tematyką bezpieczeństwa po emisji kampanii ?

Zdecydowanie tak. Często dzieje się tak, że serialowa rzeczywistość przenosi się do życia. Widzowie do nas piszą, dzwonią, dzielą się refleksjami. Najszybciej i najpełniej reakcję widać jednak w mediach społecznościowych – komentują, opowiadają własne historie, dzielą się emocjami. Dla nas, jako nadawcy i producenta serialu, to niezwykle ważne narzędzie komunikacji z widzem.

Czy nagroda „Tytanowe Oko” jest impulsem do realizacji kolejnych etapów – kampanii #ZnamTeNumery?

Tak, nagroda jest pięknym zwieńczeniem drugiego etapu tej kampanii, ale my wcale się nie zatrzymujemy. Przed nami kolejny duży krok – będziemy edukować seniorów przez dzieci. Bo to właśnie młodsze pokolenie, wychowane w nowej technologii –  jest tym „oknem na świat” dla seniorów. Dzieci mają ogromną moc sprawczą. Jeśli damy im wiedzę i narzędzia, by wspierały babcie, dziadków czy sąsiadów, zrobimy ogromny krok naprzód. Nawet jeden senior, którego dzięki temu uda się uchronić przed oszustwem, to dla nas ogromny sukces.

Który moment realizacji kampanii najbardziej zapadł Pani w pamięci?

Z perspektywy czasu najtrudniejsze było pierwsze spotkanie w Komendzie Głównej Policji, gdzie prezentowaliśmy wstępny pomysł. Liczyliśmy, że przekonamy partnerów, iż warto połączyć siły z telewizją komercyjną.

Z perspektywy Telewizji Puls – co jest największą wartością współpracy z Policją w projektach społecznych? Czy bez tego partnerstwa kampania mogłaby odnieść równie duży sukces?

Myślę, że kampania #ZnamTeNumery odniosła taki sukces właśnie dzięki współpracy z Policją, śmiem nawet twierdzić, że bez Policji jako współorganizatora tej kampanii by nie było. Tak jak powiedziałam wcześniej – połączyliśmy nasze siły, możliwości, wiedzę, doświadczenie w swoich obszarach, a efekt przerósł nasze najśmielsze oczekiwania – wspierają  nas mocni partnerzy, którzy czują wagę problemu, media piszą o kampanii, a odsetek przestępstw popełnianych na seniorach spadł o prawie 5 proc., co wykazują policyjne statystyki.

Jakie przesłanie chciałaby Pani dziś przekazać widzom, szczególnie seniorom, w kontekście bezpieczeństwa i zaufania do źródeł informacji?

Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, warto pamiętać o tym, że bezpieczeństwo zaczyna się od uważności – także wobec informacji. Oszustom, wbrew pozorom, najbardziej pomaga wcale nie technologia, AI czy internet, ale przede wszystkim czynnik ludzki – nasza łatwowierność czy niefrasobliwość.

Zachęcam wszystkich, zwłaszcza seniorów, by nie wierzyli we wszystko, co zobaczą lub usłyszą w internecie, i zawsze sprawdzali źródła. Warto korzystać z wiarygodnych mediów, pytać bliskich o pomoc w weryfikacji informacji i – co jest najtrudniejsze - nie dać się zastraszyć ani zmanipulować, za to starać się powstrzymać emocje i chwilę się zastanowić, włączyć krytyczne myślenie, zanim uwierzymy, że dzwoni do nas pracownik banku z prośbą o login i hasło do konta bankowego. Zaufanie to dzisiaj ogromna wartość, która powinna iść w parze z rozsądkiem. Dbajmy o siebie, dzielmy się sprawdzonymi wiadomościami i wspierajmy tych, którzy mogą czuć się zagubieni w świecie pełnym sprzecznych przekazów.

Otrzymanie nagrody „Tytanowe Oko” to duże wyróżnienie. Czy można powiedzieć, że to dopiero początek – i że projekt #ZnamTeNumery będzie się dalej rozwijał? Czy Telewizja Puls planuje kolejne etapy lub nowe formy dotarcia do widzów, z przekazem dotyczącym bezpieczeństwa?

Zdecydowanie tak. Otrzymanie nagrody to dla nas motywacja do dalszego działania. Projekt #ZnamTeNumery będzie się rozwijał – planujemy nowe formy dotarcia do widzów, kolejne etapy kampanii i działania edukacyjne. Chcemy, by temat bezpieczeństwa 
– zarówno seniorów, jak i całych rodzin – był obecny w przestrzeni publicznej na stałe. „Tytanowe Oko” jest docenieniem kampanii. Ale prawdziwą nagrodą jest każda sytuacja, w której senior mówi: „Tym razem się nie dałem”.

zdj. Telewizja Puls