Skromny i wszechstronny (Nr 91 / 10.2012)

Hyundai i30 pojawia się w policyjnej flocie coraz liczniej. Wydaje się nawet zastępować kię cee’d. Postanowiliśmy sprawdzić, jak tę zmianę widzą policjanci.

Podobieństwo hundaia do kii cee’d nie jest przypadkowe, bo oba auta powstają na tej samej platformie podłogowej. Są spokrewnione technicznie i konstrukcyjnie. Ale czy takie same?

STYL I TECHNOLOGIA

Nowy radiowóz w barwach Policji prezentuje się raczej skromnie. Nierzucająca się w oczy stylistyka jest konserwatywna i ponadczasowa. Prosty styl pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza. Na przednich siedzeniach i na tylnej kanapie jest dość miejsca. Policjanci z Referatu Patrolowo Interwencyjnego KMP w Sopocie chwalą komfortowe fotele. Po dziesięciogodzinnym dyżurze nie odczuwają bólu pleców czy odrętwienia. Materiał użyty do wykonania tapicerki jest dobrej jakości, a tylna kanapa została pokryta materiałem łatwym do utrzymania w czystości. Na desce rozdzielczej jest wszystko, co potrzebne. Dzięki temu kierowca nie ma problemu ani z obsługą urządzeń, ani z odczytywaniem zegarów. Wszystko jest solidnie spasowane i podświetlone na niebiesko.

Auta te są w Policji krócej niż rok, ale dały się już poznać od strony praktycznej. Policjanci z WRD KPP w Wołominie zauważają w pierwszej kolejności wyższy prześwit podwozia. Nie muszą obawiać się krawężników czy nieutwardzonych dróg.
Silnik Diesla radzi sobie z radiowozem bez problemów. Ma dobre przyspieszenie, co w połączeniu z sześciobiegową skrzynią biegów pozwala na szybkie interwencje. Naszym rozmówcom podobają się praktyczne rozwiązania, jak: kierownica wielofunkcyjna, port USB, wyświetlacz pokazujący, kiedy można włączyć wyższy lub niższy bieg, w zależności od obciążenia silnika, czujniki cofania oraz duże lusterka wsteczne. Pozytywne wypowiedzi były też o ogrzewaniu wnętrza oraz o wydajnej klimatyzacji.

PRZYGOTOWANIE DO SŁUŻBY

Hyundai jest autem cywilnym przygotowanym do służby w Policji. Nie znajdziemy tutaj specjalnych uchwytów na pałki czy np. przegrody z pleksiglasu za przednimi siedzeniami do odizolowania ewentualnych niebezpiecznych zatrzymanych, znanej z radiowozów starszej generacji. Użytkownicy z Posterunku Policji w Gozdowie w woj. mazowieckim chcieliby mieć przynajmniej stalową linkę przy podłodze, aby przypiąć zakutego w kajdanki zatrzymanego.

Plusem są blokowane drzwi tylne z możliwością otwierania na trzy sposoby. Za pomocą pilota, przyciskiem przy lewarku zmiany biegów oraz linką umieszczoną w wewnętrznej części drzwi tylnych, a dostępnej po otworzeniu drzwi przednich. Niezależnie od sposobu odblokowania, zawsze ktoś musi nacisnąć klamkę z zewnątrz.

Zajmowanie miejsca wewnątrz czy też szybkie opuszczenie pojazdu nie sprawia kłopotów. Brak zastrzeżeń do bagażnika. Po otworzeniu klapy widzimy niebieskie światła błyskowe, pomocne np. przy obsłudze zdarzeń drogowych. Policjanci z Wołomina zmieścili w bagażniku rower po zatrzymaniu nietrzeźwego cyklisty. Zamontowane wewnątrz pojazdu wyposażenie specjalistyczne nie sprawia problemów w użytkowaniu i nie zajmuje przestrzeni użytkownikom.

Należy zauważyć, że przy nowym radiowozie pomyślano o doświetleniu wnętrza. Policjanci chwalą pozwalającą się regulować lampę umieszczoną na podsufitce. Nawet drogówka nie zgłasza zastrzeżeń. Na środku sufitu jest jeszcze jedna lampa i kolejna (LED) nad tylną kanapą. Liczba i pojemność schowków spełniają potrzeby policjantów.

Trzeba też wspomnieć o belce sygnalizacyjnej na dachu. Oprócz świateł błyskowych i mocnych syren znalazły się tu dodatkowe reflektory oświetlające teren po bokach pojazdu i dwa wspomagające standardowe światła przednie. Zdaniem naszych rozmówców jest to wyposażenie bardzo potrzebne przy wykonywaniu zadań podczas wszelkich zdarzeń na służbie.

DOBRE NOTOWANIA

Policjanci szybko przyzwyczaili się do hyundaia i30. Może ze względu na podobieństwo do kii cee’d. A może dlatego, że auto jest proste, intuicyjne i przynajmniej w kilku procentach lepiej przygotowane do zadań P olicji, słowem – nowy radiowóz sprawdza się podczas służby. A wykorzystywany jest do podstawowych zadań, takich, jak patrolowanie, konwojowanie, interwencje, praca dzielnicowych, kontrole i obsługa zdarzeń drogowych. Silnik o małej pojemności wykazuje także mały apetyt na paliwo. Użytkownicy chwalą dobrą manewrowość, potrzebną szczególnie w miastach. Natomiast policjanci z Gozdowa proponują zamontowanie dodatkowego lusterka wstecznego dla pasażera, aby mógł mieć możliwość lepszej obserwacji w szerszym zakresie. Po zestawieniu opinii policjantów korzystających z radiowozów w różny sposób, można mieć nadzieję, że hyundai i30 1,6 CRDi kombi dobrze zastąpi poprzedników i może kiedyś będzie wspominany jako prosty, ale niezawodny wóz policyjny.

tekst i zdj. KRZYSZTOF CHRZANOWSKI
krzysztof.chrzanowski@policja.gov.pl
 

Dane techniczne hyundai i30 1.6 CRDi

silnik – wysokoprężny, rzędowy 4-cylindrowy
pojemność silnika – 1582 cm³
moc maksymalna – 115 KM/ 4000 obr./min
maksymalny moment obrotowy Nm – 255/1900 obr./min
przyspieszenie – 0–100 km/h: 11,9 s
prędkość maksymalna – 188 km/h
skrzynia biegów – 6-biegowa, manualna
promień zawracania (promień skrętu) – 5,21 m
wymiary – długość/szerokość/wysokość 4475/1775/1520 mm
masa własna – 1334 kg
pojemność bagażnika – 415/1395 l

Ocena hyundai i30 1.6 CRDi

Wydział Ruchu Drogowego KPP w Wołominie
od lewej: st. sierż. Wojciech Szczęsny i mł. asp. Paweł Górecki
5+

Referat Patrolowo Interwencyjny KMP w Sopocie
od lewej: st. post. Daniel Zegzuła i st. post. Bożena Domagała
4+

Posterunek Policji w Gozdowie (KPP w Sierpcu)
od lewej: asp. Wiesław Stępkowski i asp. sztab. Janusz Barański
5

A
A+
A++
Wstecz
Drukuj
PDF
Powiadom znajomego
Ocena: 0/5 (0)