Policjant za kółkiem

Kierowanie radiowozem, gdy pędzi się na sygnałach, wymaga dobrej techniki jazdy. Funkcjonariusze szlifują ją m.in. na kursach i szkoleniach

Policyjni kierowcy doskonalą umiejętności m.in. w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, które, w ramach doskonalenia zawodowego centralnego, organizuje kursy specjalistyczne z techniki kierowania samochodem osobowym, czyli tzw. TJS. Na szczeblu lokalnym zajęcia podnoszące kwalifikacje za kółkiem prowadzą też niektóre komendy wojewódzkie. W jednych i drugich uczestniczą policjanci ze wszystkich pionów, a nie tylko funkcjonariusze z rd. Dla tych ostatnich jedną z form doskonalenia zawodowego jest coroczny Ogólnopolski Konkurs „Policjant Ruchu Drogowego”.  Dla wielu funkcjonariuszy doskonalenie jazdy radiowozem jest niezbędne, bo ich służba w Policji wiąże się niejednokrotnie z koniecznością pościgu za przestępcami. Są do tego przydatne oczywiście nowoczesne radiowozy, ale świetne auta to nie wszystko, potrzebne są też umiejętności. A tych czasami brakuje.

Ze statystyk Biura Kontroli KGP wynika, że w 2016 r. policjanci spowodowali pojazdami służbowymi łącznie 1562 wypadki i kolizje. Biorąc pod uwagę, że w użytkowaniu jednostek Policji, według stanu na 31 grudnia 2016 r., było 14 380 samochodów osobowych, które w ubiegłym roku przejechały łącznie 289 744 762 km, to liczba wypadków i kolizji wydaje się niewielka.

DOSKONALENIE CENTRALNE

Na tym szczeblu kursy z doskonalenia techniki kierowania samochodem osobowym prowadzone są jedynie w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. W 2016 r. było ich 11, a ukończyło je 175 policjantów. W tym roku CSP planuje zorganizować łącznie 15 kursów TJS trwających pięć dni. Maksymalnie szesnastoosobowe grupy będą miały po 36 godzin lekcyjnych.

– Na kurs kierowani są policjanci, którzy w służbie korzystają z samochodów służbowych i mają prawo jazdy minimum kategorii B – mówi nadkom. Sławomir Hołowenko, p.o. zastępcy kierownika Zakładu Ruchu Drogowego CSP w Legionowie. – Uczestniczą w nim funkcjonariusze ze wszystkich pionów Policji.

Na początku wykładowcy z ZRD CSP omawiają z kursantami m.in. prawidłową obsługę samochodu, właściwą pozycję za kierownicą, różnice w prowadzeniu pojazdów z różnymi napędami, prawidłowy układ rąk na kierownicy i sposoby kręcenia nią w czasie jazdy. Potem policjanci ćwiczą m.in. jazdę slalomem, hamowanie na prostym odcinku drogi i na zakręcie, a także kierowanie pojazdem na śliskiej nawierzchni.

DOSKONALENIE LOKALNE

Dla przykładu WRD KWP w Łodzi prowadzi takie szkolenia od blisko trzech lat.

– Do końca 2016 r. zrobiliśmy 205 jednodniowych szkoleń, w których uczestniczyło 1552 funkcjonariuszy – mówi asp. sztab. Piotr Jabłoński z WRD KWP w Łodzi.

Zajęcia składają się z teorii i praktyki. Trwają około 7 godz., z czego 5 godz. poświęconych jest na doskonalenie umiejętności. Policjanci z drogówki łódzkiej KWP organizują miesięcznie od 6 do 8 szkoleń, w których każdorazowo uczestniczy do 9 osób.

– W trakcie zajęć teoretycznych omawiamy zasady kierowania pojazdami uprzywilejowanymi. Uświadamiamy też m.in., jak ważny wpływ na prawidłową technikę kierowania pojazdem ma pozycja za kierownicą – mówi asp. sztab. Piotr Jabłoński.

Policjanci ćwiczą parkowanie i cofanie furgonem, hamowanie awaryjne oraz kierowanie samochodem z trolejami, które symulują poślizg tylnej osi, czyli tzw. nadsterowność. Funkcjonariusze doskonalą też jazdę sprawnościową, w tym m.in. slalomem do przodu i do tyłu oraz omijanie przeszkody.

– Po tych szkoleniach odnotowujemy w województwie łódzkim spadek szkód transportowych z winy policjanta – mówi asp. sztab. Piotr Jabłoński.

Podobne zajęcia organizują też inne komendy wojewódzkie.

WARSZTATY NA TORACH

W latach 2014–2015 ówczesne Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego KGP organizowało szkolenia z doskonalenia techniki jazdy samochodem osobowym na torach wyścigowych w Przeźmierowie koło Poznania oraz w Miedzianej Górze niedaleko Kielc. Odbywały się one przy współpracy z Automobilklubem Wielkopolskim oraz Automobilklubem Kieleckim, których instruktorzy objaśniali funkcjonariuszom zasady dynamicznej i bezpiecznej jazdy. 

– Dwudniowe warsztaty, pod okiem zawodowych instruktorów, były przeznaczone dla policjantów ruchu drogowego wykorzystujących w codziennej służbie radiowozy wyposażone w wideorejestrator – tłumaczy podinsp. Jarosław Mazek z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Mundurowi jeździli samochodami, w których na co dzień pełnią służbę. Był to doskonały moment, żeby sprawdzić ich możliwości, a przy okazji zweryfikować swoje umiejętności przy dużych prędkościach. Policjanci ćwiczyli m.in. hamowanie na mokrej nawierzchni na specjalnej macie poślizgowej, omijanie przeszkód i jazdę slalomem.

W latach 2014–2015 na torach wyścigowych w Przeźmierowie i Miedzianej Górze zostało przeszkolonych łącznie 1019 policjantów ruchu drogowego z całego kraju. Niestety warsztaty te przestano organizować.

ZAWODY DLA DROGÓWKI

Biorą w nich udział policjanci rd z całego kraju. Rywalizacja w Ogólnopolskim Konkursie „Policjant Ruchu Drogowego” odbywa się na kilku szczeblach. Jej celem jest m.in. sprawdzenie wiedzy, umiejętności i sprawności policjantów, którzy na co dzień dbają o bezpieczeństwo kierowców. Jest to dla nich jedna z form doskonalenia zawodowego. Eliminacje do zawodów rozpoczynają się na szczeblu miejsko-powiatowym.

– Najlepsi przechodzą do eliminacji wojewódzkich, gdzie do testu ze znajomości regulacji prawnych dochodzą konkurencje sprawnościowe, m.in. jazda samochodem i motocyklem – mówi podinsp. Jarosław Mazek z BRD KGP.

Do ogólnopolskiego finału przechodzi po dwóch najlepszych policjantów rd z 17 garnizonów, czyli łącznie 34 funkcjonariuszy. Konkurs składa się z 6 konkurencji, m.in. z testu z przepisów o ruchu drogowym, jazdy sprawnościowej motocyklem i samochodem, a także kierowania ruchem drogowym na skrzyżowaniu. Warto podkreślić, że w 2017 r. odbędzie się jubileuszowa, 30. edycja Ogólnopolskiego Konkursu „Policjant Ruchu Drogowego”, która wyłoni najlepszych policjantów rd z kraju, a przy okazji umożliwi funkcjonariuszom doskonalenie jazdy radiowozem i motocyklem. 

ARTUR KOWALCZYK
zdj. autor (1), Andrzej Mitura (5)


Instruktor techniki jazdy sierż. sztab. Mirosław Kaczyński z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Zgierzu: 

– Szkolenia techniki jazdy są ważne z uwagi na specyfikę pracy policjantów, która wymaga częstych pościgów za sprawcami przestępstw i wykroczeń. Trzeba umieć w takich sytuacja panować nad pojazdem, a tego nie nauczymy się z książek. Potrzebna jest praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Ćwiczenia są niezbędne, bo inaczej nie będziemy wiedzieli, co w takich sytuacjach robić. Podczas nich policjanci mogą sprawdzić możliwości radiowozu przy różnych prędkościach, a przede wszystkim mają okazję poprawić technikę jazdy, bo niestety zdarza się, że popełniają najprostsze błędy, np. źle siedzą za kierownicą.

A
A+
A++
Wstecz
Drukuj
PDF
Powiadom znajomego
Ocena: 0/5 (0)